Followers

Friday, June 1, 2012

EMPAT UNDUK NGADAU KAAMATAN (UNK) DARI WILAYAH UTARA SABAH BAKAL MENGHIASI MAJALAH 'VUROSS MEDIA'

KOTA KINABALU: Empat daripada Juara Unduk Ngadau dari Wilayah Utara Sabah iaitu, UNK Kudat Jaimurni Lunduman, UNK Matunggong Aliana Wandak, UNK Pitas Wendy Patin dan UNK Banggi Evilin Mathis telah dijemput untuk menghadiri sesi photografi Vuross Media dan taklimat serta motivasi daripada Pengerusi RFM yang juga merupakan Presiden SAMORA, Tn . Jelani Hamdan sebelum mereka berentap merebut gelaran UNK peringkat Negeri Sabah pada 31hb lalu. 
JELANI HAMDAN - Pengerusi RFM, Presiden SAMORA
Sesi photografi diadakan untuk memilih model-model dikalangan pemenang UNK dari wilayah utara Sabah bagi menghiasai majalah Vuross Media yang bakal diterbitkan oleh Puruvan Jaya Sdn Bhd tidak lama lagi. 
EVILIN MATHIS -UNK Banggi
Ketika berucap memberikan taklimat ringkas, Jelani Hamdan melahirkan rasa kesal kerana selama UNK diperkenalkan di negeri ini, belum ada dari kalangan suku kaum Rungus berjaya meraih sebarang gelaran yang boleh dibanggakan. 
ALIANA WANDAK - UNK Matunggong
 “Saya memandang serius terhadap anggapan sesetengah pihak yang memberi presepsi negatif terhadap pakaian tradisi suku kaum Rungus, kononya pakaian tradisi yang dipakai ketika pertandingan merupakan faktor kekalahan peserta ,” katanya. 
JAIMURNI LUNDUMAN - UNK Kudat
Presepsi ini katanya akan mempengaruhi peserta-perserta Unduk Ngadau pada masa akan datang dan sudah semestinya memberikan imaj buruk terhadap pakaian tradisi suku kaum Rungus yang kini mendapat perhatian pelancong luar negara.
WENDY PATIN - UNK Pitas
 Mengulas mengenai penganjuran Pesta Kaamatan Peringkat Negeri, Jelani mencadangkan agar pada masa akan datang persatuan-persatuan suku kaum terbesar di Sabah dilibatkan secara langsung bagi menggelakan anggapan sesetengah pihak bahawa Pesta Kaamatan peringkat Negeri dimonopoli oleh KDCA.
 “Saya juga mencadangkan agar pengadil dan juri pertandingan UNK peringkat Negeri diwakili oleh suku-suku kaum terbesar di Sabah untuk mengelakan syak wasangka dan ketidakadilan berlaku, katanya.

Post Berkaitan



Widget by [ Tips Blogger ]

5 comments:

  1. Saya sangat bersetuju dengan cadangan dan pendapat yang diberikan ini demi menjaga sensitiviti setiap kaum dan persefahaman semua pihak.

    ReplyDelete
  2. setuju....perjuangan rungus sebenar perlu pada semua aspek samada budaya, pendidikan,dan sosial....dan semua usaha ini haruslah dikepalai oleh pemimpin2 rungus,kalau bukan siapa lagi kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Komen yg patriotik..tahniah.

      Delete
  3. saya sangatx stuju...dan saya teringin seandainya pemimpin ada yang terdiri daripada kaum rungus...saya teringin mempelajari asal kaum rungus...swak girl's,....

    ReplyDelete
  4. Obuli nopo bop:Devilin mathis lawa:)

    ReplyDelete