Facebook Share

Followers

Wednesday, July 21, 2010

Sotong Ramal Keputusan PRU13? Paul Pilih Pakatan Rakyat.

SEKADAR BERKONGSI MAKLUMAT sebagai bahan perbualan ketika duduk di kedai kopi: Malam tadi heboh kawan-kawan aku cerita pasal Paul si sotong kurita yang telah berjaya mermalkan seputusan perlawanan German Vs Spenyol dan Spenyol Vs Belanda pada Piala Dunia FiFA 2010 yang baru saja berakhir. Tapi certia kali ini berlainan sedikit, Sotong kurita tersebut dikatakan telah membuat ramalan keputusan PRU13 yang bakal kita hadapi tidak lama lagi. Cerita ini mula tersebar luas melalui internet.

Cuba perhatikan gambar dibawah.




Dan lihat gambar yang ini pula. Perhatikan kedudukan sotong, dari jari-jari dan kedudukan kepala. Semuanya sama. Terpulang lah pada anda untuk menilai. Gunakan kebijaksanaan anda.


Post Berkaitan



Widget by [ Tips Blogger ]

25 comments:

  1. still talking about paul? lols..
    confirm withdrawal syndrome edy =P

    ReplyDelete
  2. jelani hamdan (JH)July 21, 2010 at 9:04 AM

    Tobpinai EQ..buli tahan ini sotong kurita boleh sampai ke malaysia sudah service meramal hehehe....jangan saja Paul 'terjumpa duluan' bookie2 politik malaysia (gurau..). Apapun bagus juga kita analisa gambar di atas ni...jangan nanti pula bersusun bakal2 calun minta rekomendasi/ramalan dari Paul pula...boleh juga minta Sang sotong Paul kasih ramal siapa calon dan siapa menang di Parlimen Kota Marudu/Dun Matunggung...boleh jadi billionare ni sotong..Sotong oh Sotong.(JH)

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan kah si paul sotong kurita dah mati?

      Delete
  3. haha..Tobpinai JH, sya sengaja buat perbandingan gambar yang tersebar di internet kononya sang sotong kurita tu dah buat ramalan siapa menang pada PRU13 (gambar atas). Setelah itu saya cuba cari gambar yang sepadan untuk mendapatkan kepastian (gambar bawah). Dalam hal ini saya tk nak komen mana satu gambar yang tulen dan yang mana satu hasil Adobe photoshop. Biarlah pembaca menilainya sendiri dgn minda terbuka. Kalaulah si Paul ni benar2 tahu siapa yang bakal menduduki Putrajaya slpas PRU13 nanti, tk pyah lah susah2 buat kenyataan. Tk pyah kempen pn. Duduk diam, tunggu SPR umumkan keputusan. Tapi rasanya tdk. Ramalan Piala Dunia tu hanya lah kebetulan wlaupun tepat. Apa pn minta-minta Paul si sotong kurita ni tak smpai di Matunggong..hehe.

    ReplyDelete
  4. GT Ramal Peluang JH di PRU13:

    JH(Bebas-SAMORA)kalau tanding di Parlimen Marudu =JH kalah.
    JH(PKR-PR) kalau tanding di Parlimen Marudu= JH menang.
    JH(Bebas-SAMORA) vs Sarapin(BN) di N4 =JH Menang
    JH(PKR-PR) Vs Sarapin(BN) di N4 =JH kalah

    JH Vs TA= apa2 lambangpun =TA menang.
    JH Vs Jornah=apa2 lambangpun =JH menang

    Bah macam ? jgn mare. main2 ja

    ReplyDelete
  5. not worth to comment...very childish idea..Kalau ada ulasan kenapa TA...kenapa JH..kenapa itu dan ini....mungkin boleh...

    ReplyDelete
  6. Biasanya Saudara GT ni suka bergurau utk memancing ulasan orang lain dan gurauan seperti ini baik sebagai hiburan peminat blog terutama tiada isu panas baru. Teruskan GT, tiada masalah.

    ReplyDelete
  7. Sdra. GT, syok juga tengok analisa GT tu...mcm add match pula hehehe...tapi betul juga Orang PKR cakap...ianya mungkin guraun GT atau mungkin juga GT nak 'provoke' kita untuk buat ulasan.Apapun GT mesti ada sebab tersendiri kenapa beliau buat 'analisa' begitu.Kalau dilihat dari segi positifnya, ulasan paling ringkas (tanpa memberi sebab atau huraian sebab) oleh GT individu2 yang GT sebutkan di atas termasuk saya sendiri 'terpaksa' berfikir dan mengkaji setakat mana ketepatan analisa GT itu, contohnya saya mesti mencari punca kenapa GT berpendapat yang andainya saya berhadapan dengan TA ,TA akan tetap menang walau apapun lambang TA gunakan .Begitu juga dengan analisa GT antara saya dengan SM dan JM.Pendek kata analisa GT ni elok juga difikir2kan sambil minum kopi....hehehe..relax bro madjabou.

    ReplyDelete
  8. Sdra GT..Analisa politik yang hampir2 sempurna. Sikit lgi ngam la tu GT, kalau kasi adjust skit lagi, ngam tu fengsui..kepada JH, Belum cuba belum tau kan..hehe.

    ReplyDelete
  9. Amai Matunggong om GT, terima kasih atas analisa dan komen. Saya dah cuba dalam pilihanraya DUN 1994 tapi saya gagal. Orang kata percubaan pertama tak semestinya terus berjaya. Abraham Lincoln 18 kali bertanding Presiden Amerika tapi 18 kali kalah . Percubaan beliau yang ke 19 barulah beliau menang tetapi tak sampaai 19 bulan memegang jawatan presiden US dah mati dibunuh. Kadang2 kita berfikir apakah kita perlu menjadi YB dulu baru dapat menyumbang kepada bangsa kita? jawabannya sudah tentu 'TIDAK'. Saya dah bersedia untuk tidak menjadi YB tapi dapat berjasa kepada bangsa kita melalui platform yang lain seperti NGO dan sebagainya. Kadang2 kita amat popular sebelum jadi YB tetapi selepas sahaja jadi YB populariti YB kita dah merudum.Kenapa? YB dan rakyat itu sendiri yang tahu jawabannya . Orang kita kena ada pemimpin yang tulin, sanggup berkorban dan terkorban. Kita perlu ambil iktibar dari HINDRAF dan PERKASA. Pemimpin mereka sanggup berkorban . Saya tak kata Samora jadi HINDRAF..tapi kalau kerajan tak juga 'pandang'dan 'dengar' keluhan,pendapat dan cadangan kita(selepas kita hantar memorandum) , mungkin juga kita ke arah itu...Apa guna kita kaya kalau bangsa kita di kedudukan tercorot di Mlaysia.Samora dah menganjurkan Forum Halatuju Rungus (FHR)pada 14-08-2010 yang bertujuan untuk mendengar pendapat dan cadangan2 dari orang2 kita yang kemudiannya akan dikemukakan kepada kerajaan.Kita akan mengadakan FHR II selepas hari raya ini untuk memperincikan lagi resolusi2 yang kita dah capai dalam FHR 1. Harap orang2 kita bersatu dan berani untuk memperjuangkan nasib bangsa kita seperti HINDRAF, PERKASA dan lain2 pertubuhan. Kita mendokong gagasan 1Malysia yang tulin dan bukannya 1MALAYsia atau 1MALAYsaja. (JH)

    ReplyDelete
  10. Tuan JH and sokoviai...

    Komen tuan JH sangat menarik...komen JH kali ini boleh mendapat pujian kerana menunjukkan kesanggupan berkoran. Syabas tuan atas kenyataan kesanggupan berkorban ini kerana dari hari ini masyarakat rungus (khususnya penggemar blog ini) akan mula melihat tuan dari jauh (dari masa ke semasa) ...adakah tuan 'walk the talk'...atau adakah ini hanya rhetoric politik sahaja...masa akan menentukannya...

    Saya sering terbayang...kalaulah ramai individu rungus yang berkelebihan w/pun sedikit dapat berfikir sepertimana yang tuan JH fikirkan iaitu "Apa guna kita kaya kalau rungus menjadi suku yang tersorot..."...saya yakin kita akan berjaya keluar dari zon kemiskinan dengan lebih cepat.

    Torima kasih...

    Regards,
    Madjabou.

    ReplyDelete
  11. Wow! respon macam-macam ada, paling hebat respon madjabou yang melabelkan ramalan saya "childish" tak apalah . .kan ramalan ja.. MadKABOU sound like proxy to somebody(yg terancam) hehe..dan seperti biasa JH respon dgn profesional(tambah markah lagi).Kalau ada respon dari TA, lagi bagus.
    Untuk makluman, GT akan ulas asas ramalan ini apabila tiba waktunya, wlbgp ,saya harap EQ simpan maklumat ini dalam arkibnya dan kita rujuk selepas PRU13. Ramalan Cuaca politik di Matunggong:Ada panas sikit sudah.hehehe Note: Ahandamanku it longoi dahai ong kodungko aragang ot kotonobon "raha di Pandangan tinibas di Madjabou....raha di Pandangan tinibas di Madjabou..."kadanno monibas bo....

    ReplyDelete
  12. Atas kesempatan ini, saya ingin melahirkan rasa kagum saya kepada Tuan JH bila beliau menyebut tentang kesanggupan untuk 'berkorban dan terkorban' demi bangsa kita. Saya tak bermaksud untuk memuji JH (Nk puji beliau lebih2 pn tidak mendatangkan keuntungan pda sya secara peribadi, JH tidk kenal sya).Namun apa yang nyata, terlalu sedikit pemimpin rungus setakat ini yang mempunyai prinsip perjuangan seperti JH. Mungkin suatu waktu dulu kita ada Datuk Mathius Majihi yang mempunyai prinsip yang hampir sama... Apa pun secara peribadi saya tetap yakin JH akan menang di Parlimen Kota Marudu jika beliau bertanding atas tiket PKR. Kegagalan beliau pada tahun 1994 bukanlah kayu pengukur..

    ReplyDelete
  13. Salam GT...hahahaha...no problem GT...amu monibas iti...baiko childish kangku pogi...seakan-akan ramalan nu diti mad 'popikurub' dioti pomimpin. Saya fikir adalah paling wajar kalau blog ini boleh membinakan??? dan bukannya meyabungkan sesiapa...

    Hihi...I am not a proxy to anyone...mad ong imatan no mad orongod dot proxy ko di tuan JH tu nokuro??? Mad imot ku itit komen nu mad mengindazou nopo di tuan JH...asoi masalah baiko mad amu kadapat membina ong mad sontiasa mongindazou...

    torima kasih GT....okay ino...

    ReplyDelete
  14. Tahniah tobpinai madjabou...sya kagum dgn sikap sabar dan kematangan saudara. Semoga menjadi pemimpin N.4 Matunggong yang disegani. Sampai masa, jangan tidak kasi tau/war-warkan. PRU13 sedang mengintai..hehe.

    ReplyDelete
  15. Thanks BT for you complement...it ongo komen ku selama diti okonko menunjukkan dot aso hormat ku dioti pemimpin tokou yadko tobpinai YB Sarapin, tobpinai JH, JA dll...memang asavat ot hormat ku dioti sebagai pemimpin tokou...baiko mad opurimanan ku dot okon no ko masa dot soumul-umul 'maku paku / yes man' dati iti. Ong ingin tokou mimot dot it bansa tokou sumurut...tabangai tokou yoti pemimpin....toguro tokou yoti pemimpin. Aso kemampuan tokou dati ong menyumbang dari segi harta atau RM...tapi sekurang-kurangnya kadapat tokou manahak dot idea dot mungkin tanpa sedar apakai dioti sid saralom dot mongimpapag dot bansa tokou...

    regards,
    Madjabou

    ReplyDelete
  16. Tahniah & terima kasih Madjabou, bunyinya semakin mantap. Saya setuju bahawa kita membantu(tumabang) om menegur pemimpin kita, cuma lain orang lain cara menyumbang buah fikiran dan lain orang lain pula penerimaan dan tanggapan idea kita, contohnya apabila kita membuat analisis dan memberikan idea org lain anggap pendapat kita Childish ataupun tidak matang dan tidak berguna. Lain org pula menganggapnya sebagai cermin untuk direnung 'oh begitu pula pandangan org terhadap kepimpinan saya".Iti blog diti ong yoku iso ot ruvang dot polombusan dit opurimanan tokou om keinginan tokou popiloo dit ongo vozoon tokou. Avantang mantadko it mamagka sid tingkang atava sid badi. nga iti bo diti nga okoniko i gorot...bo inai.

    ReplyDelete
  17. ya GT...teruskan....asoi masalah....kadaih okukuvaan....freedom of speech...hihi

    ReplyDelete
  18. jelani hamdan (JH)August 21, 2010 at 2:47 PM

    Tobpinai EQ dan followers Blog ini. Terima kasih atas semua komen2 sdra2. Belum sempat saya jwb komen2 sdra2 kerana kesibukan tugas harian . Dari hari rabu saya di kg kerana kebetulan ada kes d Kudat. Terima kasih juga atas sokongan sdra2 ke atas program FORUM HALATUJU RUNGUS baru2 ini. Kita akan teruskan siri Forum tersebut (FHR II) lepas raya di kawasan Matunggung pula. Saya sedar FHR I sedikit sebanyak telah 'membuka mata ' kerajaan dan orang ramai. Buktinya, saya telah dihujani panggilan telefon samaada dari orang ramai atau pihak kerajaan. Yang terbaru ialah dari 'kunjungan' dari SPECIAL BRANCH, Polis Diraja Malaysia ke pejabat saya. SB bertanyakkan banyak perkara terutamanya kehadiran beberapa ahli politik pembangkang dari PKR, BERSEKUTU dan DAP. Yang lucunya SB juga nak tahu HALATUJU POLITIK JH. Lain macam punya forum ni hehehe...Saya dah awal2 lagi tegaskan bahawa saya dah bersedia untuk berkorban dan terkorban. Saya sedar implikasi kenyataan2 saya akan mengundang pelbagai spekulasi dan tanggapan dari pelbgai pihak terutamanya pihak kerajaan. Tapi saya tak gentar apalagi takut hatta masuk ISA pun, kita tak buat jenayah. KIta menuntut hak bangsa kita. Saya akan kotakan apa yang saya katakan 'kita berjuang demi untuk bangsa kita" . I'll walk the talk...n it's not a only a political rethoric or gimmick. Kadang2 dalam hidup kita pernah buat kesilapan...samaada untuk diri kita atau bangsa kita...masih belum terlambat. Kita teruskan perjuangan kita walau apa rintangan . Kita jumpa d FHR II (JH)

    ReplyDelete
  19. Tabik tuan JH. Macam2 presepsi yang terbit dari hati kecil saya diatas kenyataan dan tindakan tuan terutama keikhlasan tuan menganjurkan FHR. Terharu ada,berdebar pun ada. Sikap transperant yang tuan miliki menggamit saya untuk terus berfikir, berfikir untuk tidak membiarkan tuan keseorangan dalam hal ini. Soal kesilapan lampau, sebagai manusia biasa, saya percaya tidak ada yang terlepas dari melakukan kesilapan. Sebab itu ada istilah 'taubat' dan 'kesedaran'. Tuan JH..teruskan perjuangan.

    ReplyDelete
  20. Saya rasa Jelim Dazangap sudah kembali(maaf JH sebut ini). Jangan gentar tuan,anda tidak berseorangan.

    ReplyDelete
  21. jelani hamdan (JH)August 23, 2010 at 11:14 AM

    Amai Motunggong Dan GT, saya sedikitpun tak rasa gentar atau takut masuk ISA. Nenek moyang kita dan pemimpin2 lama kita juga pernah kena tahanan politik dulu. Saya lebih suka dan berterima kasih kalau SB datang kerana akan memudahkan kita menyampaikan keluhan dan rintihan bangsa kita. GT, Jelim dazangap tetap kekal selamanya sebagi bangsa Rungus walaupun beragama Islam.(JH)

    ReplyDelete
  22. Salam pemimpin bangsa ku -
    tuan GT memang pandai membuat provokasi, GT memang keturunan king Tze n TZu .. Yup.. Tuan Majabou nampak serious hehehe.. Apapun promosi peribadi sekarang marilah kita sebijak mana mengambil kesimpulan nanti dan siapapun kelak pemimpin perlu bekerja keras demi masa depan bangsa yang lebih makmur dan progresif...

    ReplyDelete
  23. Salam rakan-rakan blogs...

    Mad alaid amu nakandaha oku siti...varo kosibukan mogihim sonsupo ot vagas. Asoi komen ku ong biano...baiko setuju oku dialo TA...pemimpin perlu kerja keras untuk rungus lebih makmur dan progresif. Koduvo...teruskan perjuangan nu tobpinai JH dot dang bansa tokou..

    ReplyDelete
  24. Terima kasih Tobpinai Madjabou...ya..mcm lama juga tak ' muncul' dlm blog ini, seperti yang Sumandak Matunggong kata kita ternanti2 juga. Pedas tak pedas komen sdra Madjabou kita kena tengok dan terima dari sudut positif iaitu beliau menegur demi untuk kebaikan pemimpin dang bangsa kita. Menyentuh tentang penubuhan biro bantuan guaman Samora, kita akan teruskan . Saya akan berhubung dengan beberapa peguam berbangsa Rungus untuk bersama2 menjayakan program ini nanti. Mengenai usaha mempercepatkan proses pembangunan di kawasan kita, saya sentiasa terbuka untuk bekerjasama dengan sesiapapun termasuk YB Sarapin Magana dan pemimpin2 lain . Melalui program Forum Halatuju Rungus, kita harap Samora akan dapat ' compile' satu cadangan komprehensif kepada kerajaan nanti. Dengan adanya memorandum ini secara langsung dan tak langsung kita ' membantu' YB kita dan rakyat dalam kawasan kita secara keseluruhannya.

    ReplyDelete