There was an error in this gadget

Followers

Tuesday, May 4, 2010

Gara-gara ekzos, polis trafik saman

Saudara Pengarang,

Mungkin kita biasa melihat kereta-kereta modifikasi yang telah pun diubahsuai dengan begitu cantik merangkak di jalan-jalanraya dan lazimnya pemasangan aksesoris cantik selalunya memerlukan perbelanjaan yang mahal. Bagaimanapun terdapat pemilik kereta merungut bila pemasangan aksesoris mengundang saman polis trafik.

Baru-baru ini seorang rakan saya telah disaman polis trafik gara-gara memasang paip ekzos yang dikatakan terlalu besar dan polis trafik mengeluarkan saman mungkin kerana bunyi dari ekzos tersebut terlalu bising.


Nampak cantik tapi mengundang saman polis trafik

Dalam soal ini, saya tidak mahu menyalahkan polis trafik kerana menyaman rakan saya atas kesalahan tersebut namun apa yang saya persoalkan disini ialah, apakah tidak ada penguatkuasaan kerajaan terhadap premis-premis perniagaan yang menjual aksesoris kereta agar pelanggan tidak tertipu dan terbeli aksesori 'haram' yang menyalahi undang-undang.



Sepatutnya pihak berwajib memantau bukan saja aksesori yang telah dipasang oleh pengguna pada kenderaan mereka tetapi turut membuat pemeriksaan keatas peniaga aksesoris kenderaan agar mereka tidak sewenang-wenangnya menjual barangan yang menyalahi undang-undang.


TEN

Jika pengedar dadah ditangkap kerana menjual dadah kepada pelangganya, mengapa pula peniaga aksesoris kenderaan yang tidak mematuhi sepsifikasi JPJ tidak dikenakan tindakan kerana menjual aksesoris kereta yang bakal dikenakan saman.

Apa yang menjadi masalah ialah aksesoris kereta terutama paip ekzos yang dijual kepada pelanggan tidak dapat ditentukan tahap kekuatan bunyi sebelum dipasang pada kenderaan. Dalam keadaan ini sudah tentu penjual tidak akan menerima barangan yang telah dijual jika sekiranya pelanggan mengembalikan ekzos tersebut dengan alasan bunyi ekzos terlalu bising.

Saya berharap pihak berwajib mengambil tindakan sewajarnya agar pelanggan tidak akan terus tertipu pada masa akan datang.

TEN - Kudat

Post Berkaitan



Widget by [ Tips Blogger ]

6 comments:

  1. Pulis Bantuan Baju MerahMay 6, 2010 at 10:31 AM

    Bah ngam la itu, padan muka kena saman

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la baru pulis bantuan tunjuk tai palat hahahaha...

      Delete
  2. keteta sport merahMay 6, 2010 at 1:16 PM

    Sepatutnya ko bagi pandangan bernas. Bukan terus cakap macam tu. Begitu kah polis bantuan? dlam hal ini pengguna tdak sepatutnya disalahkan 100 peratus. Tidak menjadi satu kerugian kalau ko buat komen dengan lebih berhemah sikit.

    ReplyDelete
  3. Mau buat perbandingan org jual dadah dgn jual ekzos. Waras ka apa tu...? Jual dadah memang sudah termaktub dalam undang2 bahawa dadah itu merbahaya. Memudaratkan siapa2 yg menggunakannya. Pernah kita dingar org mati sebap beli ekzos. Belum pernah kan... Kecuali dia pasang tu ekzos, dia kesiukan... lepas tu bawa laju2, lepas tu dia tebabas digaung, lepas tu cedera parah, lepas tu ndak sempat sampai rumah sakit terus jalan. Ataupun ndak juga dia belumba tapi rest kuat2 sedangkan depan, belakang, kiri, kanan ada rumah org. Memang kompom la kena balun.

    Kalau hukuman untuk org jual dadah tau, takkan undang2 yg semua org tau, takkan ndak tau. Beralas-alas la juga sikit.

    ReplyDelete
  4. helo..
    korang sedar diri lar skit..!!! Pernah ker penjual memaksa korang beli ekzos yg berbunyi dengan KUAT??? aku nak tanya korang ni.!! tak der kan, korang sendiri yg nak cari ekzos yg berbunyi kuat!! sampai sanggup order dari jepun. tunggu 2-5 bulan bru smpi sabah.
    wajarkah usahawan eksesori kereta disalahkan?? Kalau diri sendiri yg salah, tak payah nak menyalahkan org lain. Malu lar skit!! Tak matang wei

    ReplyDelete
  5. hoho penjual aksesori marah woo..
    eh pulis bantuan yg ^*)#@$%^&*( ada sini haha
    dalam undg2 JPJ bukan bunyi yg dijadikan criteria utk d saman tp saiz, kalau tu tin cola buli masuk dalam ekzos baru kena saman, kalau bunyi tiada ditulis peraturan sana..
    haha pulis2.. lautan api lautan api

    ReplyDelete