There was an error in this gadget

Followers

Saturday, July 17, 2010

SAMORA MASIH RELEVAN


Ybh. Jelani Hamdan (Presiden SAMORA)

17 Sept 2010

KOTA KINABALU: SAMORA yang diasaskan pada tahun 1986 oleh bekas Menteri Belia Dan Sukan Negeri Sabah semasa era kerajaan USNO, Datuk Idrus Matakim yang dilabelkan sesetengah pihak sebagai persatuan yang pasif dan tidak lagi relevan sejak akhir-akhir ini ternyata meleset sama sekali.

Presiden persatuan ini, Ybh. Jelani Hamdan ketika dihubungi Matunggong Kini, menolak andaian pihak-pihak tertentu kononya SAMORA tidak lagi relevan sehingga ada yang tergamak melabelkan persatuan ini sebagai persatuan yang hidup segan mati tak mahu. Menurut Jelani banyak aktiviti yang telah dan akan laksanakan SAMORA pada tahun ini tetapi mungkin disebabkan kekurangan publisiti maka segala aktiviti tidak dapat diikuti oleh oleh orang ramai terutama masyarakat rungus di Matunggong, Kota Marudu dan Pitas.

“Baru-baru ini saya telah menghantar enam orang mewakili persatuan ini, ditemani YB Datuk Ahmad Maslan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri untuk mengemukakan beberapa pandangan dan cadangan mengenai nasib dan masa depan suku kaum rungus di Sabah kepada Perdana Menteri Malaysia Dato Sri Najib Tun Razak,” katanya.

“Jika tidak ada aral melintang, dalam masa terdekat ini kita akan mengadakan perjumpaan dengan Perdana Menteri,” katanya.

Mengenai Magahau seperti yang telah dilaksanakan pada tahun 2009 di Matunggong, beliau berkata Magahau pada tahun ini akan diadakan di Kanibongan Pitas selama dua hari iaitu pada 7hb September hingga 8hb September 2010. Acara Magahau kali ini diadakan di daerah Pitas atas permintaan ramai.

Antara acara-acara menarik yang amat rugi jika tidak dapat disaksikan ialah:

1. Pertandingan sukan tradisi Rungus
2. Pertandingan lagu tradisi Rungus
3. Persembahan artis-artis Rungus
4. Gimpuhut

Dibawah ini merupakan sedikit intipati usaha, visi dan harapan Jelani Hamdan selaku Presiden SAMORA yang saya sempat salin dan tampal (copy n paste) dari laman facebook beliau, sila baca:-

Kita telah buat perbincangan dan cadangan kepada Menteri Pelancongan Sabah, YB Datuk Masidi Manjun agar Magahau dimasukkan dalam kalender tahunan pelancongan Sabah. Beliau menyokong dan bersetuju degan cadangan tersebut dan meminta SAMORA membuat inisiatif sendiri terlebih dahulu. Sebab itu kita telah memulakan acara Magahau pada tahun 2009 atas perbelanjaan sendiri. Saya yakin dan percaya kalau ada sokongan dan dorongan dari masyarakat Rungus, kita akan dapat memasukan acara ini (saya tak panggil magahau sebagai pesta) dalam kalender tahunan pelancongan Sabah dan akan menjadi satu daya tarikan kepada pelancong antarabangsa nanti. Ramai orang bertanya dan mempersoalkan kenapa saya memperkenalkan Magahau sebagai event penting di kawasan kita. Jawapan saya mudah dan simple...Magahau adalah acara yang asli kpd kaum Rungus. Lebih daripada itu, Magahau akan dapat menjana banyak peluang ekonomi dalam jangka masa panjang. Ini strategi kita untuk menjadikan dan membolehkan agar daerah kita disytiharkan sebagai PEKAN BUDAYA Sabah satu masa nanti. Apabila daerah Matunggung disytiharkan sebagai Pekan Budaya, maka pihak berwajib TERPAKSA memajukan daerah tersebut selaras dengan namanya. Untuk membolehkan kita layak claim/menagih/merayu agar daerah Matunggung dijadikan sebagai Pekan Budaya, maka kita dengan inisiatif sendiri mesti lah melengkapkan acara-acara tersebut berbentuk kebudayaan dalam setiap tahun. Dengan adanya Magahau maka akan LENGKAP lah acara-acara di kawasan kita untuk diisytiharkan sebagai PEKAN BUDAYA. Dalam kalender tahunan Matunggung, kita ada Pesta Kaamatan pada bulan Mei, Pesta Kelapa di Kudat, pesta jagung, pesta Gong dan akhirnya Magahau. Aktiviti lain seperti pertanian dan lain-lain penting juga, tetapi kita perlu ada satu daya tarikan tersendiri yang boleh menarik minat pelancong dari seluruh dunia. Dengan bilangan pelancung asing yang ramai datang ke kawasan kita, kita akan menjana sumber ekonomi lain yang secara tidak langsung merancakkan lagi aktiviti perniagaan di kawasan kita dan secara langsung akan mengurangkan kadar kemiskinan tegar di kalangan masyarakat Rungus – JELANI HAMDAN (PRESIDEN SAMORA)

Post Berkaitan



Widget by [ Tips Blogger ]

30 comments:

  1. Apa pandangan Tuan mengenai kewujudan persatuan berasaskan suku kaum rungus di Sabah sejak akhir-akhir ini. Apa kah keadaan ini tidak mendatangkan impliksai kepada perpecahan kaum. Bukan kah Bersatu itu teguh bercerai-berai itu mudah dirobohkan. Minta pandangan tuan..

    ReplyDelete
  2. Tahniah Tuan kerana inisiatif menjadikan Magahau sebagai event kalender Sabah, walau bagaimanapun saya(kami) penyokong tuan di matunggong MERAYU agar Magahau tetap ada juga di Matunggong Tahun ini kerana ini selaras dengan aspirasi tuan dan kami sokong, menjadikan Pekan Matunggong sebagai Pekan BUDAYA kalau ada di Pitas teruskan tapi mohon tetap ada juga di Matunggong please tuan..

    ReplyDelete
  3. Saya setuju sama Gazo Tulu. Kalau tiada di Matunggong susah lah kami ikut Gimpuhut tuan. Pigi sana pun jauh. Kendraan bukn free.

    ReplyDelete
  4. jelani hamdan (JH)July 20, 2010 at 7:29 PM

    Tobpinai/Pinsan Amai Motunggung, Gazo Tulu om Adik Manja. Torima kasih Dit komen2 om cadangan2 kumavi dikou. Soalan pertama adalah mengenai kewujudan beberapa persatuan/kelab etnik Rungus. saya dah jawab melalaui jawaban saya kepada komen Tobpinai Madjabou di artikel atau kenyataan saya mengenai kenaikkan harga bahan bakar dan gula( sila lihat komen tobpinai madjabou dan jawaban saya}. Walaubagaimanapun saya sekali lagi tegaskan bahawa kita tak nampak yang kewujudan banyak persatuan suku kaum Rungus ini sebagai tanda perpecahan atau mengakibatkan perpecahan di kalangan masyarakat Rungus asalkan pemimpin2 persatuan2 tersebut tahu peranan masing2. Saya berpendapat ianya akan memperkuatkan/mempercepatkan lagi proses kematangan dan kemajuan bangsa kita. Menyentuh tentang Magahau 2010 yang dicadangkan yang akan diadakan di Pitas pada tahun ini, saya akan cuba berbincang dgn Ahli Majlis Tertinggi Samora untuk mengubah venue kpd Matunggung juga. Walaubagaimanapun kalaulah Magahau 2010 tetap diadakan juga di Pitas, kita cuba juga adakan di Matunggung nanti...Nanti adik manja merajuk pula kalau tiada di Matunggung hehehe..(gurau bah adik manja)

    ReplyDelete
  5. Kadan nobo mungkin2no varo sid Motunggung tuan& SAMORA AMT. Kasi Tatap laba...ada Magahau di Matunggong nanti tak selaras pula dgn hasrat tuan mahu melihat Pekan Matunggong menjadi Pekan Budaya.. tak tau lah kalau itu hanya salah satu retorik tuan lagi. hehe. jgn mare.

    ReplyDelete
  6. Jelani Hamdan(JH)July 21, 2010 at 7:46 AM

    Tobpinai Rangab, Torima kasih it pandangan/cadangan nu. Memang ong dohon do kinginan etatap ot venue/tamapat magahau sid Matunggung samaada sid saralom Pekan(kawasan kakadazan atau sekitarnya) atau sid salah satu kampung berdekatan . Ovitonku sid mitingan iti cadangan sid mitingan dot AMT Samora hari anam diti rumikot.Apapun kita adakan juga di kawasan matunggung mungkin dalam skala yang agak kecil jika sekiranya Magahau 2010 tetap juga diadakan di Pitas.(JH)

    ReplyDelete
  7. Ngamla tu tuan, cadangan tambahan utk Magahau tahun ini supaya Artis Rungus diberi peluang dan dihargai sekurang-kurangnya dijemput dan diberi saguhati. jangan macam tahun lalu, saya KASIHAN dengan artis2 Rungus putih mata melihat Ampal. clarace, John Samud & co berbagi bagi ribuan ringgit. Artis Rungus pun menghibur juga bah. Saya percaya mereka tidak berkira berapa-berapa saja pun yg penting penghargaan bah. Tapi saya bukan menyalahkan sesiapa ni tuan, itu kelemahan kita bersama,maklumlah pertama kali.Ong okon ko itokou kondiri isaipo...

    ReplyDelete
  8. Tuan, saya setuju cadangan sdra GT. Kalau tidk silap sdra GT pernah mencadangkan melalui blog ini suatu ketika dulu. Artis kita skrang ni pun ramai yang mampu menghiburkan penonton, kalau pun tidak setanding dengan si Ampal dan lain2, bila lagi kita bagi sedikit imbuhan sebagai motivasi kepada artis2 rungus kita. Bagi skit-skit pn mesti mereka rasa amat dihargai.

    ReplyDelete
  9. jelani hamdan (JH)July 21, 2010 at 10:59 AM

    Tobpinai Gazo Tulu, Torima kasih tu pinopingat om pinokomuka ko it rintihan atau kelemahan dit Magahau 2009 terutama dit soal layanan kumaa sid artis tokou kondiri. Saya akui dan terima segala kelemahan pengendalian diri Magahau 2009, maklumlah baru pertama kali diadakan, kelamkabut jadinya. Saya pastikan tahun ini kelemahan tersebut tidak berulang atau dikurangkan. Saya memang sudah lama merancang untuk mengenengahkan artis2 Rungus dan tempatan kita di persada seni di negeri Sabah tapi sehingga kini belum kesampaian lagi. Saya ada berbincang dengan saudara John Samud, Atama dan Abu Bakar Elah untuk bekerjasama menghasilkan album artis Rungus. Mereka bersetuju. Kita akan menjemput artis2 Rungus dalam Magahau 2010 nanti yang secara langsung berperanan sebagai 'Audition venue' untuk memilih penyanyi2 yang akan diketengahkan nanti. Buat permulaan kita akan keluarkan album yang memuatkan beberapa penyanyi Rungus yang terpilih nanti. TK (JH)

    ReplyDelete
  10. Torima kasih Tuan JH yang amat responsif & bersikap terbuka(u r profesional Sir, keep up) dan juga Amai matunggong yg selalu senada seirama dgn GT. Thank you. Apa yg kita sumbangkan Ini bukan utk saya atau Amai Matunggong tetapi utk Anak Bangsa Kita dan Negara kita. GT tidak diketahuipun siapa sebenarnya(tak perlu) Yg pasti GT ada di Pesta Magahau Matunggong 2010 & terus meneropong hehe

    ReplyDelete
  11. jelani hamdan (JH)July 22, 2010 at 1:46 PM

    Tobpinai GT. Thanks for the compliment...ya kita buat kerja ni untuk bangsa kita. Sesetengah orang berfikitan negatif sahaja tapi kita anggap sahaja sebagai teguran yang membina. Saya telah buat satu inisiatif baru2 ini(1hb julai 2010 ,tengok Facebook saya) dengan menghantar rombongan SAMORA berjumpa dengan YB Datuk Ahmad Maslan (Ketua Penerangan UMNO Malaysia merangkap Timbalan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Malaysia), orang kanan PM hehehe...orang yang menjaga ekonomi Malaysia, untuk menyerahkan memorandum dan cadangan dan plan srategik RUNGUS MAJU MENJELANG 2020. Beliau berjanji untuk membuat appointment SAMORA dengan PM. Salah satu cadangan kita ialah memohon grant khas dari kerajaan untuk Tabung pendidikan dan perniagaan (RM10juta untuk peniaga2 kecil). Tabung ini akan membantu pelajar2 dan peniaga2 kecil orang2 kita. Ada lagi beberapa cadangan yang akan kita kemukakan kpd PM nanti. Percayalah kita hanya memgemukakan kertas cadangan yang berfaedah kpd bangsa kita.Kita akan bentangkan kertas cadangan tersebut dalam mesyuarat agung Samora nanti supaya tak ada lagi suara2 sumbang yang kononya kita mempergunakan Samora untuk kepentingan diri sendiri.Secara terbuka saya mencabar sesiapa sahaja untuk mengemukakan bukti yang saya atau sesiapa sahaja ahli2 Samora yang telah hidup senang melalui Samora...(Tak marah atau melenting ba ni GT, saya terbuka untuk apa sahaja komen dan teguran,saya cuma inginkan ketelusan dan transperant).Saya invite sesiapa sahaja untuk join samora supaya tahu dan terlibat secara langsung dalam mengendalikan pengurusan samora. (JH

    ReplyDelete
  12. Selamat sejahtera dan salam 1Malaysia kepada komenter blog ini. Terima kasih banyak2 sebab kita ditemani oleh YBhg. JH. Presiden SAMORA sebagai komenter blog ini. Saya bukanlah orang baru dalam blog ini cuma noko rehat oruhai rumamai di blog ini. Mungkin saya merupakan salah seorang suku kaum rungus yang tidak berapa mengikuti perkembangan aktiviti SAMORA namun tidak ada salahnya jika kawan-kawan seperti YBhg. Presiden SAMORA, Amai Matunggong, Gazo Tulu dan rakan-rakan komenter blog ini supaya saya dapat bagi tau blog ini tentang aktiviti-aktiviti yang telah dijalankan oleh SAMORA untuk memperkasakan suku kaum Rungus. Saya ada cadangan aktiviti ini sebenarnya tapi mungkin sudah dibuat oleh SAMORA cuma saya saja yang tak tahu. Mad kamalu ong mad boroson tu manatau alaid no kagama no SAMORA. Terima kasih.

    ReplyDelete
  13. jelani hamdan (JH)August 1, 2010 at 1:09 AM

    Slamat sosodop RY. Slamat berkenalan sebagai komentar dalam Blog ini. Saya alu2kan pandangan dan cadangan RY agar SAMORA berikan makluman atau hebahan apa2 aktiviti yang telah dibuat dan akan dibuat untuk memperkasakan suku kaum Rungus. Saya sendiri akan menjawab sebarang pertanyaan dan komen2 orang ramai tanpa meminta khidmat ahli2 Majlis tertinggi SAMORA yang lain dan bersedia untuk dikritik dan menerima pandangan dan cadangan2 yang membina demi untuk kebaikkan suku kaum kita. Jadi, saya persilakan RY untuk memberi cadangan kepada SAMORA sebarang aktiviti yang difikirkan memberi manfaat kepada suku kaum Rungus.Jika sekiranya ada cadangan2 yang agak sukar atau tak nak dikemukakan dalam blog ini, RY dan kawan2 boleh menghubungi saya melalui HP saya iaitu 0198339999 atau pejabat saya 088254191. TK (JH)

    ReplyDelete
  14. Terima kasih banyak-banyak respon yang diberikan oleh YBhg. JH walaupun sudah lewat tengah malam. Ada pun cadangan saya ini berkisarkan dengan adat suku kaum Rungus supaya didokumentasikan dalam bentuk video klip seperti mihukum manansavo, mogontong, mamasi menurut kepercayaan animisme (monobok, moginum etc. saya sendiri pun banyak lagi yang saya tak tahu) Saya tak pastilah sama ada cadangan saya ini telah dibuat atau pun sebaliknya. Kalau sudah, saya memohon maaflah. Saya menyedari bahwa suku kaum rungus sekarang ini terutamanya generasi muda secara keseluruhannya kurang mengetahui adat dan pantang larang suku kaum rungus walaupun kata orang kalau yang sudah ber'agama' ni tak banyak lagi pantang larang tetapi saya rasa dengan pantang larang inilah yang dapat mendisiplinkan diri seseorang secara automatik. Tima kasih..

    ReplyDelete
  15. Tobpinai Raja Yomong (RY). Terima kasih atas cadangan saudara iaitu cadangan untuk mendokumentasikan/mendokumentarikan adat2 Rungus yang saudara sebutkan. Kita telah memulakan program/usaha mendokumentasi dan mendokumentarikan sebahagian adat2 etnik kita (Rungus). Salah satu amalan tradisi yang kian dilupakan ialah tradisi Mamapak dan berkaitannya. Kita telah merakamkan program Mamapak (secara live dan real/ori) semasa Magahau 2009 yang lepas. Begitu juga dengan amalan/atau adat2 yang lain seperti mongondi, mongodihohoi dan sebagainya. Mengenai adat2 yang RY sebutkan, kita akan cuba dokumentarikan adat2 tersebut semasa Magahau 2010 nanti. Kita juga telah berbincang dengan Universiti Malaysia Sabah untuk bekerjasama untuk menaja pelajar2 yang akan membuat pengkhususan dalam kajian mereka ke atas adat2 suku kaum Rungus. Dengan adanya kerjasama ini, kita berharap akan ada buku2 mengenai adat2 Rungus yang akan diterbitkan. Kita juga akan bekerjasama dengan Arkib Negara untuk tujuan yang sama. (JH)

    ReplyDelete
  16. menghantar rombongan SAMORA berjumpa dengan YB Datuk Ahmad Maslan (Ketua Penerangan UMNO Malaysia merangkap Timbalan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Malaysia), orang kanan PM hehehe...orang yang menjaga ekonomi Malaysia, untuk menyerahkan memorandum dan cadangan dan plan srategik RUNGUS MAJU MENJELANG 2020. Beliau berjanji untuk membuat appointment SAMORA dengan PM. Salah satu cadangan kita ialah memohon grant khas dari kerajaan untuk Tabung pendidikan dan perniagaan (RM10juta untuk peniaga2 kecil). Tabung ini akan membantu pelajar2 dan peniaga2 kecil orang2 kita.


    Ybh JH saya harap apa yang Tuan kemukakan di indahkan oleh PM kita... jangan ja mereka cuma mengambil hati masyarakat Rungus Di sabah.. oh ya.. sudah beberapa lama SAMORA di tubuhkan tetapi saya tidak pernah mendengarnya. Apabila saya melangkah kemenara gading baru saya mendengar SAMORA. Apakah sebab SAMORA tidak begitu aktif..

    ReplyDelete
  17. Terima kasih YBhg JH kerana sudi memberikan penjelasan mengenai cadangan saya. Syabas dan tahniah kepada SAMORA yang diketuai oleh YBHg JH kerana dapat menjalankan aktiviti yang begitu mencabar dan memerlukan perbelanjaan yang bukan sedikit. Usaha untuk memelihara dan memulihara adat-istiadat suku kaum rungus bukanlah usaha yang senang tetapi memerlukan pengorbanan dari semua aspek. Syabas dan tahniah sekali lagi kepada YBhg JH.

    ReplyDelete
  18. jelani hamdan (JH)August 12, 2010 at 12:21 PM

    Tobpinai Farton Jinson(FJ) & Raja Yomog(RY).Terima kasih ke atas kedua2 komen dan pandangan sdra2 berdua. Saya juga mengharapkan agar Memorandum dari masyarakat/kaum Rungus kepda PM dan kerajaan "diindahkan" oleh PM dan kerajaan dan bukan semata-mata permainan wayang kulit atau "drama terkini " dari pihak kerajaan. Kita sudah bersedia dengan segala kemungkinan yang akan terjadi seperti 'keenganan' kerajaan menerima apalagi nak melaksanakan apa2 yang terkandung dalam memorandum tersebut nanti. Kalau masyarakat India begitu berani menuntut hak mereka melalui HINDRAF, kenapa pula kaum Rungus yang betul2 MINAMASOK di Sabah/Malaysia takut atau tidak dapat berbuat begitu, mungkin dengan cara yang berbeza.Kita tidak mahu persatuan kita pula dilabelkan sebagai persatuan Militan dan pengganas. Pilihan kedua kita selain mengemukakan memorandum ini kepada PM dan kerajaan ialah dengan membentangkannya di Parlimen samaada melalui MP kerajaan atau pembangkang. Manakala pilihan terakhir kita ialah menyerahkan memorandum ini kepada Yang Dipertuan Agong. Saya yakin dan percaya kita taklah sampai memilih pilihan2 yang kedua dan terakhir. Jangan sampai kita memohon perkenan Queen Elizabeth untuk menyerahkan memorandum ini(tidakan sebegini tidak bijak tetapi kemungkinan itu kita tak boleh ketepikan) Mengenai soalan FJ kenapa beliau tidak pernah mendengar samora selama ini, saya selaku Presiden Samora memohon maaf kerana kurangnya publisiti Samora selama ini tetapi ini bukan bererti Samora 'tidur'. Kita sentiasa mengadakan aktiviti2 seperti kebudayaan dan sebagainya. Walaubagaimanpun rakyat sudah kurang berminat dengan aktiviti yang berbentuk kebudayaan. Kita juga kurang mendapat liputan media dan sebagainya. Justeru itu, Samora berpendapat aktiviti yang berbentuk kebudayaan perlu dikurangkan apalagi dengan kewujudan persatuan Rungus yang berbentuk kebudayaan iaitu RCA.Samora telah sedikit sebanyak telah berjaya membuka jalan kepada kaum Rungus dan RCA dengan wujudnya hubungan rapat Samora dan jabatan2 kerajaan yang ditugaskan untuk memelihara dan menjalankan aktiviti2 kebudayaan. Biarlah aktiviti atau program yang berbentuk kebudayaan dipikul bersama oleh RCA manakala Samora pula bolehlah memberi tumpuan kepad bidang atau program2 lain seperti ekonomi, pendidikan malah politik itu sendiri. Ini tidak bermakna kita mempolitikkan samora. Kita hanya hadkan perbincangan atau aktiviti yang berbentuk politik yang menyentuh hak2 kaum Rungus dalam bidang politik.Akhir sekali,saya selaku individu Rungus yang diberikan Tuhan kelebihan 'sedikit' berpendapat dan kommited bahawa kita mestilah menyumbang sebahagian dari pendapatan kita untuk anak bangsa kita yang serba serbi ketinggalan dalam semua bidang.(JH)

    ReplyDelete
  19. Tuan/Puan...sememangnya selama ini SAMORA hampir tidak kedengaran kecuali pada setiap Pesta Kaamatan. Tidak hairanlah ramai dalam kalangan rungus tidak mendengarnya...termasuk saudara FJ. Hanya sejak kebelakangan ini suara SAMORA sedikit kedengaran (saya percaya bukan disebabkan oleh kewujudan RCA...dan bukan PRU13 semakin dekat...). Saya percaya SAMORA dan JH etc sudah ada sedikit kesedaran mungkin bahawa ramai masyarakat rungus tidak berapa senang 'kedinginan' perjalanan SAMORA. Kalaulah SAMORA berterusan seperti apa yang kita dengar kebelakangan ini (MAGAHAU....FORUM HALA TUJU...), saya percaya ramai yang berminat menjadi ahli SAMORA.

    Menyentuh soal politik...politik memang tidak boleh dipisahkan bahkan dalam kehidupan manusia sekalipun. Tetapi, apa yang ramai risaukan ialah sesuatu persatuan itu digunakan untuk tujuan kelebihan dan keuntungan politik pemimpin dan tempias kepentingan itu tidakpun pernah sampai kepada masyarakat kita sendiri (rungus) sebagaimana yang kononnya diperjuangkan oleh persatuan kita. Dalam SAMORA...ini yang selalunya berlaku dan diharapkan ada perubahan pada masa ini dan akan datang.

    Sesuatu yang saya tertarik dengan penyataan saudara JH..."...kita mestilah menyumbang sebahagian dari pendapatan kita untuk anak bangsa kita...". Sememangnya ini yang patut kita lakukan sebagai individu rungus yang lebih berjaya daripada rungus lain...

    Terakhir...songkuro ot ahli dot SAMORA didino Jh..?

    Regards,
    Madjabou

    ReplyDelete
  20. Pinsn Majabou torima kasih kavi it nosihat dikou katagan navi ilo, iti no boi mongkakat do bangsa kondiri...Oh it kogumuo dot ahli SAMORA didino varo ogi 10,812 orang daripada anggaran kinogumuo tkou 420,000 ka bo

    ReplyDelete
  21. Mokimahap Tobpinai Madjabou, no draf kuno jawaban dit soalan om komen nu it jam 2pm biano nga bila saya cuba kasih post mad amu torimaon on olobian no 4000 characters .saya cuba lagi(JH)

    ReplyDelete
  22. Torima kasih tobpinai FMA and JH dit respon dikou. Mokimahap ong itit komen ku sebahagian varo 'irritating' topot tomodon ku banal ko avantang (murni) yadko dikoui sokoviai ingin mimot dot mingkakat tokou.

    Kadang-kadang atau dalam banyak masa ...lebih avantang it ulun dit opposite idea daripada it ulun dit kategori dot 'you scratch my back I scratch your back'. Amu elaan tokou banal it otopot ong baiko humarap dot komen tulun dit kategori dino...

    regards,
    Madjabou

    ReplyDelete
  23. Tuan YBhg Presiden ,Tuan SG FMA & koviai Rungus, Kita kuat kalau - kalau -KALAU kita bersatu. Setakat ahli SAMORA yg ada 10,812org x RM 10.00 =RM108,120.00. Dengan angka ini kebergantungan pada sumbangan peribadi seseorang dalam menjalankan aktiviti dapat dikurangkan. Avantang ong tumimpuun tokou marajal mirurukut om mitatabang.

    ReplyDelete
  24. jelani hamdan (JH)August 24, 2010 at 1:04 PM

    Torima kasih Komen nu Usan-Usan. Ya..kalaulah orang kita berfikir dengan cara sdra Yusan-usan, Madjabou, RY,GT, SJ, RY, FJ, FMA, Rangab, Amai Matunggung dll., berfikir sudah tentu kita dapat mempercepatkan proses pembangunan dan pengurangan kadar kemiskinan tegar di kalangan orang kita. Bayangkan kalau keahlian kita mencecah 50,000 orang yang mana contohnya setiap seorang menyumbang (yadko manahak persembahan sid gorija) RM1 setiap bulan, sudah tentu kita dapat mengumpul RM50,000 setiap bulan. Itu baru RM1 seorang dalam sebualan. Bayangkan kalau jumlah sumbangan mencecah RM10 setiap seorang , bukankah kita dapat mengumpul dana sebanyak RM500,000 sebulan? atau RM1.1juta setahun . Kita boleh mengurangkan kadar kemiskinan orang kita dengan adanya dana tersebut. Dengan adanya dana RM1.1juta setiap tahun kita dapat membina 100 rumah yang berbentuk PPRT setiap tahun atau kita dapat memberi sumbangan dermasiswa seramai 200 pelajar kita setiap tahun. Oleh itu kita perlu bersatu dahulu sebelum 'impian' kita ini dapat dilaksanakan. Kita sedar orang2 kita semacam ada rasa fobia dan serik (Norogo) kerana tindakan sesetengah orang kita yang boleh dikatakan pemimpin dan terpelajar, mengutip wang dari orang2 kita dengan janji pulangan yang amat tinggi tetapi sebalikya wang terebut lesap begitu sahaja. Itu sebabnya saya tidak pernah mengadakan kempen kutipan derma untuk samora. Kita boleh tubuhkan satu Yayasan atau Tabung khas yang akan diurus tadbir oleh golongan professional dan beramanah. Melalui yayasan atau Tabung Amanah ini kita bolehlah menjalankan aktiviti2 kemasyarakatan kepada bangsa kita. Marilah kita bersatu demi untuk bangsa kita.

    ReplyDelete
  25. Benarkah SAMORA ini masih releven?benarkah kewujudan beberapa kelab/persatuan rungus tidak menyebapkan perpecahan atau mengakibatkan perpecahan?bagi bangsa rungus dan ahli2 bawahan kelab/persatuan rungus tidak mungkin akan berlaku perpecahan.Tetapi yang kita bimbangkan ialah pemipmin2 persatuan ini.Memang benar kata JH "tidak mungkan akan menybapkan perpecahan kalau pemimpin2 persatuan2 tersebut tahu memainkan peranan masing2".Ya seperti yang kita biasa dengar lazimnya wujudnya persatuan/parti2/kelab2 dari bangsa yang sama tetapi berlainan haluan adalah hasil daripada ketidak puasan hati pemimpin2/ahli2/bangsa itu sendiri dengan persatuan/parti/kelab yg sedia ada.Jadi relevan ka lagi SAMORA ini?Selalunya perpecahan terjadi bermula dari pemimpin parti/persatuan/kelab itu sendiri yg tersepit dan terhimpit di tengah-tengah adalah ahli2 yg dibawahnya.

    Kita renung2 kan lah

    Tanak Rungus

    ReplyDelete
  26. SAMORA masih relevan dan terus relevan.

    Setuju dgn pendapat JH bahawa penubuhan persatuan lain berasaskan RUNGUS adalah amat baik kerana boleh mengujudkan percambahan pendapat. Yg penting sesuatu kekurangan di pihak yg satu lg bukan jd poin pihak yg satu lg utk menghentam. Kita semua sudah dewasa... jadi, pemikiran pun mesti dewasa kalaupun bukan matang sepenuhnya.

    ReplyDelete
  27. to all rungus voters in matunggong ang tandek either PBS members or other BN component parti members, let us cooporate also hand in hand to reject Maximus in Kota Marudu. He creates too much problems to us here such as direct our people to quarrel each other , for example he promote and sponser Marius who always licks his feet to fight Sarapin running for the ketua Bahagian, that also happened in 2008, maximus sponser marius RM 50,000 through Parliment allocation to ensure he win the ketua pemuda of Matunggong. So all this manner are very dirty and destroy our own people. Hopefully this time we realize all this and show him our disatisfaction and dont copromise at all throw him away.

    ReplyDelete
  28. Dear Anonymous - I'm not in favor with negative sentiment. Instead, let us think thoroughly and positively about getting rid off Dtk Seri from p.168. Of coz he(Maximus) are well trusted by no.1 leader of the country.I disagreed with personal political milaege.

    ReplyDelete
  29. Dear arinjamal, we all know what is inside your mind that try to angkat kaki maximus. I m no duobt to say that of course you are trying to persue your seasonal political milage. You close your eye and ear to analize what people of matunggong and tandek say now, they all want maximus away from here. So pls dont try to show your defensive comment as the people dont like your way to approach people that full of liar and boastful. And i reminded you pls stop telling people that you are being endosed as candidates ths coming election, its ashamed. I tell you the voters of Matunggong never see even a small thing to make them support your ambition. Pls dont repeat to say thay maximus is no one leader as he creates much problem especially rungus and kimaragang people.

    ReplyDelete
  30. Petikan ucapan Pn Julita Mojungki semasa AGM Bahagian pd 21 Jun 2011. "Saya tidak perlu terkejar-kejar berkempen n tidak perlu melaung sana sini, tapi boleh menang dalam pemilihan ini"
    Bagi saya ucapan ini adalah yang paling bodoh dan naif bagi orang kanan(supol)seoarang menteri yang kita sanjung. Ini bermaksud beliau laungsung tidak ada komitmen dalam perjuang politik, tidak tahu berkerja dengan rakyat, yang dia tahu ialah diketuk Dtk Sri barulah tahu buat kerja. Beliua juga sangat tidak mesra rakyat, jadi jangankan diangkat calon sebagai Ketua Wanita Bahagian pun tidak layak. Kemenangan supol dalam pemilihan ini adalah satu kerugian bagi rakyat n4, kerana kita terlepas dari seorang yang boleh buat kerja. Dia menang kerana, Dia kata saya tak sebelah mana-mana pihak, YB atau Marius katanya, tapi rupa-rupanya dia talam dua muka yang langsung tak boleh dipakai dalam kancah politik. Supol juga tidak pandai menjaga penduduk di kg sendiri, dia kata Projek Bibit Vanila utk Matunggong khususnya kg Toporoi, apa yg berlaku sekarang...hnya dia dan keluarganya yg diutamakan. Tahukah berapa peruntukanya projek tersebut, RM1juta...mana sudah???. Test..perkongsian pintar, kalau ada silap sila kasi betul...Ber1.mx

    ReplyDelete