Facebook Share

Followers

Tuesday, July 26, 2011

SCENIC TOURISM ROUTES MUST HAVE FREQUENT TOILET STOPS

MATUNGGONG : The Environmental Action Centre’s (EAC) of Sabah made a call to the government to identify frequent toilet stops at scenic spots on the route from Kota Kinabalu to Kudat and allow landowners to see the value of having joint venture developments to allow tourists and visitors the chance to enjoy the long journey on the West Coast.


The centre seats from left, ADO Bianus Kontong, YB Sarapin Magana , Nillakrisna and Rosnie of Persatuan Bayunita Sabah.

Nilakrisna James, who is a member of the EAC Management Group and leader of this year’s toilet campaign said the drive from the capital city to Kudat has exceptional views of distant forests, padi fields and Mount Kinabalu in some parts especially after Rampayan Laut to Ulu Kukut.


Cleaning demo exercise.....

“I had to however hold the call of nature from Kota Belud to Ulu Kukut as that entire stretch has no frequent public toilet stops. Public toilets along scenic routes should be along the highway with handicraft stalls and boutique cafeterias offering tourists traditional cuisine and exceptional photographic opportunities. We should not arbitrarily build toilets for the sake of it.,” .

The one in Ulu Kukut is quite new but already shows signs of wear and tear and poor maintenance with wet floors and broken locks. Future toilets should also be built and designed to blend into the natural landscape with more open spaces to allow for natural ventilation to keep floors dry and get rid of bad smells,” Nilakrisna said in her speech at The Environmental Action Centre’s (EAC) Toilet Cleanliness Campaign 2011 in Matunggong.

She added that, as with most districts, the real problem is either lack of water or infrequent water supply. “We simply cannot use a toilet that has no water. You can’t flush it and you can’t clean it. We don’t need to point fingers to start heeding the complaints of tourists and the public. Ultimately we just need to identify every public toilet in this State and ask ourselves who’s responsible for those toilets and who has the contracts to clean and maintain them regularly. There is no question of pushing the buck on this. Someone needs to do something about the water situation and the cleaning situation. This is a business opportunity that should be tendered to the most effective and hardworking contractor and we should cancel the contract of a non-performing contractor. The ‘couldn’t-care-less’ attitude is creating a bad impression of the way we are as a nation and it is embarrassing. I will be presenting my report to the government on this.”

EAC, which comes under the purview of the Ministry of Tourism, Culture and Environment, previously visited Bingkor and Nabawan. The Matunggong visit was jointly organised by Helen Erut of EAC and Rosnie Manain, the President of Persatuan Bayunita Sabah. Also at the seminar was the Assistant District Officer for Matunggong, Bianus Kontong.

Meanwhile The Environmental Action Centre’s (EAC) Toilet Cleanliness Campaign 2011 made its way to Matunggong on Saturday with 30 youths participating in the seminar, toilet quiz and cleaning demo exercise at the Dewan Terbuka Matunggong and was officiated by the Assemblyman for N.4 Matunggong, Sarapin Magana.

BY: Rozie Jumat

Post Berkaitan



Widget by [ Tips Blogger ]

33 comments:

  1. Bagus lah...harap2 pelancong yang datang ke Matunggong dan Kudat tidak lagi terbau hapak dan busuk selepas ini.

    ReplyDelete
  2. Kalau setakat cuci tandas, semua orang boleh buat ba..., pablisiti murah lah YB....

    ReplyDelete
  3. Sayang sekali dewan terbuka matunggong ini tidak di jaga dengan baik. Tandas dan pintu bilik tidak di tutup menyebabkan kebersihan dan keselamatan harta benda tidak terjamin.

    ReplyDelete
  4. Cuba fikir dengan rasional, apa objektif, kegunaan dan sumbangan Dewan Terbuka Matunggong. "Untuk kasi kuyak puket adalah..."

    ReplyDelete
  5. Sudi Maduan Kg Nangka PrihatinOctober 24, 2011 at 8:14 PM

    Anda tahu kah...Dewan Terbuka Matunggong, sebenarnya dewan yang sepatutnya dibina di kawasan kg Nangka, tapi YB kata bagus buat di Pekan dia kata. YB..oh...YB...mana otak kau pakai dilututpun mungkin tak layak. Klau dewan itu di buat di Kg Nangka sangat2lah berfaedah kepada masayarakat rungus/n4 disana, sekarang tunggu 20 tahun,30 tahun tatap tiada punya sebab bukan senang kerajaan bagi kws terpencil dengan peruntukan besar rm300,000.00. itu satu-satunya peluang yang ada. Pekan sebenarnya memang terdedah kpd pembangunan ,tidak dibuat disana pun 2-3 tahun tatap akan ada lagi peruntukan. Oh..Yb ,kamu sangat merugikan suku kamu....dengan rela hati....berundurlah dengan hormat atau mau tunggu kena sepak!!!.

    ReplyDelete
  6. Mana mau YBSM tu berundur,kalau bole YBSM mau pajak jadi YB seumur hidup. Masalah kita,PBS N4 belum dapat berdiri sendiri.Masih minta dipilih oleh Pairin atau Maximus,Kan dulupun dia rampas calon dari Jornah.YBSM tu kan YB samseng.jadi selagi kita masih minta dipilih oleh orang2 tambunan tu selagi kita tak dapat ubah nasib.rungus kita.sepatutnya yang layak jadi YB kita ialah Tuan Majin kerna dialah orang setia PBS N4.Fikir-fikirlah ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul lah anggapan orang, YB Sarapin itu adalah pemusnah kpd perjuangan PBS di N4. Langsung tidak brjasa dan tidak brktrampilan yg baik serta suka berjanji kosong. Tolong HQ Pbs suruh ybsm brundur kalau tidak mahu kalah.

      Delete
  7. pada pandangan saya sdra marius belum layak jadi yb. profil dan sikapnya amat tdk sesuai menjadi seorang pemimpin. Tahap pentaakulan yang amat rendah, daya kepimpinan ala kampungan. minta maaf kpd sdr marius kerana saya terpaksa berterus terang. Kalau sdr yang calon tetap kalah walaupun calon pbs.. percayalah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon, antara org yg paling brjasa pada PBS n4 ialah Saudara Marius..ini harus ingat. Beliau sangat brpendirian,tegas dan brpengalaman. Klau dia jadi calun, tatap manang majoriti bnyk. Saybas Saudara Marius.

      Delete
    2. amai kulabu,nunu noka elaan nu kebolehan d marius.yalo bo diti okon ko org politik tetapi cari makan dalam politik.aso po jasa yalo sid matunggung selain tabur duit masa pmlihian bahagian.bang novizau hiza diri ba syukur no.

      Delete
    3. Anon, yoku diti penyokong YB Sarapin. Natahakan oku do Mesin rumput, sd bavanggazo tinahakan oku di Jasli rm200. nabanal ogi it pembinaan astaka bola sd dahai. potodo d wari rm300 sd valai dahai. hiza Agm cwngan dahai..amu osukup korum nga obuli nopo kadi epson ong ikou ka... manjadi isaika ot banal noko tabul duit dilo...bo...

      Delete
  8. 3 ribu penduduk matunggung akan kehilangan tanah sebab dirampas oleh jab Perhutanan Sabah yg mewartakan kawasan hutan simpan Gomantong-Geluang-Gesusu meliputi 590 hektar; melibatkan 40 bidang tanah bergeran, menunggu permohonan, NCR dan rumah panjang. Pewartaan telah dibuat pada Ogos 2007 tanpa makluman kepada ketua2 anak negeri dan K.Kampung. Kami mahu dengar suara DSMJOngkili, YBSMagana, DWBahanda,DO dan ahli2 politik yang lain berkenaan isu ini. Ini baru di matunggung, lain lagi 17 buah kampung di kota marudu yang termasuk dalam area safoda.

    ReplyDelete
  9. sdr sudi maduan, kg nangka:

    saya sokong YBSM bikin dewan terbuka di pekan matunggung. Kalau cakap pasal rungus,di pekan matunggung pun majoriti rungus, rungus bukan di nangka saja. N4 matunggung pun ramai juga pengundi dari sebelah kota marudu yang bukan rungus. dewan itu bukan untuk orang rungus tapi untuk pengundi N4 matunggung. Yoku diti nga rungus e. Dewan terbuka adalah untuk kemudahan masyarakat awam dan bukan untuk segelintir penduduk saja. Kalau mahu maju, tanam kelapa sawit atau getah di kampung sendiri.. tiada siapa yang pertikai sebab milik persendirian. Bukalah minda ke arah pemikiran yang lebih rasional. YBSM, teruskan khidmat anda.. we support u...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sdr Anon...bila pula YB Sarapin berkhidmat sprti yg anda maksudkan? Pndapat saya bgini, Sarapin hnya memegang jawatan sbgi YB & Ketua Bahagian tidak lebih dari itu. Bukti, 2008,2009,2010 mana kg2 sarapin bantu? Janji kosong adalah!. 2011 syukur ada sikit2 sbab mau menang KB,klau tidak percayala beliau langsung tidak peduli dgn kwsn kita. Tingula...kasian Pkr kita kereta pun dia tak dpt jaga krn yb nya yg sangat tak perihatin. So, bukalah minda supaya kita tidak terus ketinggalan dibwh sarapin. Tolong tukar sarapin.

      Delete
    2. Sudi Madaun, Memang benar Dewan terbuka Matunggong itu sebenarnya peruntukan untuk membina semula Dewan PCS Kg. Nangka/Kudat Selatan yang dipindahkan oleh YB Sarapin.Dewan PCS Nangko begitu daif dan tidak selamat lagi dgunakan.YB Sarapin nsendiri telah mengumumkan kelulusan Pembinaan semula Dewan tersebut semasa merasmikan Krismas Prokhi Kudat Selatan. Mengapa kami penduduk Nangka/Kudat selatan jadi mangsa. Mana sudah slogan PM RAKYAT DIDAHULUKAN PENCAPAIAN DIUTAMAKAN. Apa salah YB sarapin pohon peruntukan untuk bina dewan terbuka Matunggong dan bukan hanya pandai kasih pindah projek. Ternyata YB Sarapin tidak prihatin dan banyak tabur janji Kosong

      Delete
  10. kalau ada penduduk matunggung yg tdk puas hati dengan pengendalian dewan Terbuka Matunggung, utarakan cadangan kepada PBT Matunggung bagaimana untuk menambahbaik penjagaannya. Jangan pandai mengutuk saja sedangkan idea untuk membaiki langsung tidak ada. Ubah mentaliti mengutuk kepada mengutarakan buah fikiran yang bernas, sebab semua yang kita lihat sekarang ini lahir dari pemikiran yang diiplimentasikan. YBSM bukan superman yang boleh mengubah segala sesuatu dengan seklip mata, dia juga bukan malaikat yang serba tahu. Kita kena sokong beliau dalam banyak aspek.

    ReplyDelete
  11. saya secara peribadi bukan penyokong kuat politik YBSM, tetapi bila beliau jadi YB di N4M, saya sokong beliau sebagai wakil rakyat walaupun baru sekali dua beliau pijak kaki di kampung saya sejak jadi YB, jauh sekali bagi peruntukan. Namun saya rasional sebagai warganegara dalam negara demokrasi, kita kena sokong pemimpin yang dipilih. Pada saya, YB tak boleh guna duit gaji dia untuk bantu orang sebab itu adalah untuk survivalnya. Dia hanya boleh guna peruntukan dari kerajaan yang akan diberi kepada rakyat.. jadi, berapalah juga peruntukan yang diberi kepada seorang YB?

    ReplyDelete
  12. Yang pengundi n4 perlu ketahui. Peruntukan ADUN 2008=rm500k,2009=rm500k,2010=rm500k n2011=rm1juta.Jumlah rm2,500,000.00. Pembinaan PPRT n R.Pnjang tidak termasuk. Anda nampak dimana peruntukan ini dguna? Cuba nyatakan kg2 mana mdapat faedah drp peruntukan ini? Tiada. yang cukup jelas di poket YB sendiri, konco2 kontraktornya n ahli2 keluarga YB. So? nak sokong YB lagi? Marilah kita sama-sama beri peluang kpd orng yg lebih brpengalaman dlm politik spt Tn Marius n Tn Madjin. Mereka adalah yg lebih layak. Selamat tinggal YBSM, kerier anda sbgai YB sudah brakhir sbelum pru13 ini.Br1!!!.

    ReplyDelete
  13. Pwartaan Jbtan Hutan Sabah d kwsan Gumantung-gelung-gosusu perlu ditangani dengan wajar dan bijak. Terima kasih kpd pihak2 NGO yg bertindak membantu org2 kg terlibat.Marilah kita sama-sama brjuang dgn pemimpin2 politik maupun bukan politik dalam hal ini.Trutama DS Dr Max boleh membantu kita menangani hal ini krna beliau adalh MP kita yg bnyk berjasa kpd rakyat khususnya d P168 ini. Pndangan pribadi ,saya masih sangat yakin dgn kepimpin DS Dr Max dan beliau masih diperlukan sangat di kawasan kita. Saya yakin prkara ini boleh diselesaikn dngan kerjasama semua pihak. TQ.

    ReplyDelete
  14. kepada penduduk matunggung atau sesiapa sahaja yang ingin memberi pendapat dalam blog ini saya mencadangkan agar menunjukkan kematangan dalam mengutarakan pendapat. Orang akan memandang rendah kepada kita di matunggong jika kita bercakap seperti budak-budak. Biarpun mungkin tahap pendidikan kita rendah tetapi tidak bermakna kita bersikap seperti orang yang kurang siuman. Janganlah mengutuk orang secara melampau. YBSM adalah VIP bangsa kita, jadi kita mesti angkat dia selagi beliau menjadi YB kita, lainlah kalau dia bukan YB lagi. ayu bangsaku, kalau kita tak hormat pemimpin kita siapa lagi yang akan menghormati mereka.

    ReplyDelete
  15. Saudara Anon November 25, 2011... saya sangat bersetuju dengan pendapat tuan bahawa YBSM adalah VIP bangsa kita Rungus... Perlu kita ketahui para peminat blog ini bahawa laman maya seperti blog inilah tempat org menjatuhkan seseorang pemimpin. Kita sangat bersyukur kerana blog ini adalah neutral kepada mana2 pihak sama ada di pihak kerajaan atau pembangkang. Saya percaya YBSM sendiri atau orang2 kanannya pernah membaca kritikan-kritikan rakyat Matunggong di sini tetapi beliau sendiri tidak pernah membuat penafian atau pembetulan fakta-fakta yang salah mengenai beliau. Suatu ketika dulu saya pernah terjumpa laman blog milik beliau tetapi laman tersebut seolah-olah bisu. Justeru, menjelang PRU13 yg bakal menjelang, saya berharap agar YB atau orng2 kepercayaannya, manfaatkanlah sepenuhnya laman maya ini. sekian terima kasih..

    ReplyDelete
  16. Saya amat bersetuju dengan komenter Raja Yomog.YBSM harus merespon secara positif dan menerima secara positif akan kritikan dan komentar bloger.Sebab itulah realiti yang berlaku dalam masyarakatnya. Pengundi dalam PRU13 akan datang termasuklah kami para komentar mengharapkan kepuasan bukan kekecewaan.YBSM berkomunikasilah dengan dengan rakyat melalui laman maya ini.Kami tidak anti sekadar meluahkan isi hati.Kita harus sedar kita jadi YB bukan kerana kelayakan akademik tetapi UNDI.
    ikhlas dari
    MM

    ReplyDelete
  17. Saya sangat bersetuju kepada pendapat2 rakan2 dalam blog ini supaya YBSM memberi respon terhadap komentar dalam mana2 blog termasuk blog ini. YB tak perlu ambil hati terhadap komentar2 yg agak pedas, YB kena tahan tukul tetapi rasional dan perihatin. Jika terdapat tulisan yang 'keras' jawablah dengan penuh berhemah dan sopan, sebab mungkin orang ini telah memberi 1 undi kpd YB ttp blm mendapat apa2 sebagai harga undinya. YB harus bijak mengurus lebih kurang 15,400 pasang mata pengundi N4 Mtnggong yg tertuju kepada YB sdgkan YB hanya mempunyai sepasang mata untuk melihat 15,400 org pengundi ini. Good Luck YB

    ReplyDelete
  18. yb Sarapain akan di 'sarap' dlm pru kali ini. kita kasi habis dia punya riwayat pulitik sabun. 5 tahun dia pigang kuasa di matunggung, 1 brg pun tiada dia kasih sama kampung kami. paling2 pun dia janji buat pondok kuburan tapi sampai sikarang dia tidak kasi tunai itu janji dia. dan kami pun tidak mau itu pondok kuburan, seolah si sarapin mau hantar kami semua pigi kuburan. tapi tidak apa, kami sudah buat replika kuburan untuk survival pulitik si sarapin. bai bai la gaman.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko ckp jgn sembarangan.............cni berani ckp....tp bila p berdepan tidak jga berusara...mo ada sesuatu harus p jumpa dya d pejabat...klau setakat dya ckp janJ sy blh bukti kn bahawa sya tdak ckp pun mcm tu....................ni lh cth urg kurang ajar

      Delete
  19. ada urang sakap kasi balik si jurna jadi yb. dia pun satu masam... pilih kasi dan pentingkan keluarga. adakah patut dia lantik adik dia sabagai pkr.. palui. alasan dia kunun supaya senang dia suru-suru dan senang dia bawa jalan pada bila bila masa. ini bararti dia tiada kamampuan untuk memimpin orang lain salain adik-adik dan saudara mara. bilang si mahadir ini di panggil nepotisme dan kronisme, aku pun inda tau apa arti itu sakapan. kalau star dapat kasi tanding salun yang baik, tatap manang. bagus tuan jelani tanding lawan bn di tandek antawa kuta merudu. tiada juga guna dia dalam umno, bukan kana pakai. lagi pun si witrum sudah ada, siapa barani langgar dia. satu saja sara langgar dia ialah kita gilis dia dalam pangka piundian.

    ReplyDelete
  20. Adeeh Torima kasih Anonymous , tapi saya ini sudah mau pinsin pulitik tobpinai ..ramai lagi orang kita yang berkelayakan dan lebih baik, bagi peluang orang muda dan baru KOCUALIlah betul2 tiada urang sudah ( which is immpossible tiada urang) baru saya "ravat" balik itu "rikit" pulitik saya :))

    ReplyDelete
  21. tinguk la gundohing JH. kalau ada yg surung jgn tolak.. tuan pun indipendent juga.. tidak juga rugi apa2.. suma itu ringgit kena keluar sikit la.. kalau ikut peninguan saya matunggung blm ada toko yg setanding sama tuan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kounsapatan om torima kasih noh vagu Anonymous. Mungkin kebolehan ku baiko sid bidang nabalajar atau notiiman mangagama yadko bidang guaman om terbaru radio online/perfileman..TAPI tidak bermakna kadapat jumadi TOKOH POLITIK cemerlang. Ino pun..imatan keadaan Obpinai Anonymous :))

      Delete
  22. Saudara2 peminat blog ini... saya bukannya memperkecilkan kewibawaan YBSM sebagai Wakil Rakyat tapi cuba kita bayangkan... YBSM dah dekat sepenggal menjadi wakil rakyat kita d N4. tapi kita belum nampak idea beliau untuk membantu penduduk N4 terutamanya dari segi ekonomi. YBhg Jornah, beliau menggalakkan penanaman getah, YBhg Datuk Markus berjaya mewujudkan 1Desa 1 Industri, YBhg Datuk Mathius berjaya mewujudkan pekan Matunggong dan pejabat Daerah dan juga SMK Matunggong.. YBhg Jelani Hamdan, walaupun beliau tidak pernah menjadi Wakil Rakyat tetapi beliau berjaya mendapatkan peruntukan dripda Kerajaan Malaysia untuk membina SMK Pinawantai.. Justeru kepada pengundi dan penduduk N4 Matunggong... fikir2kan lah..
    Nopongo no bino mamagka...

    ReplyDelete
  23. Dear Blogger dan sudara-saudari dari mtnggng: sebagai seorang awam, saya dapat saksikan bahawa isu berkenaan dengan TANAH sangat signifikan pada masa kini. dan salah satu daripadanya ialah pewartaan hutan Simpan kelas 1 Gunung Gomantong-Geluang-Gesusu. tapi saya bukan mahu mengulas berkenaan dengan isu ini cuma mau minta maklumat daripada anda semua sedikit LATAR BELAKANG berkenaan dengan hutan ini sepeti NAMA2 KG yang terlibat dan sejarahnya. saya ada terbaca news menyatakan bahawa terdapat 19 buah kampung yang terjejas. untuk pengenalan< saya bukan Orang Rungus Tapi Native people from Sabah..

    TQ VM for the information n GOD BLESS

    ReplyDelete
  24. isu tanah tidak akan ada penyelasaian selagi hak kita di tangan kekuasaan orang lain

    ReplyDelete
  25. tk pyah lah sibuk-sibuk pengundi matunggung memburuk mereka yg berada dlam kepimpinan tau yg ada hati mau memimpin, kan kuasa kita di tangan orang lain?..apa pun mau kita...pa pun rasa kita..pemimpin tk boleh ubah..yg dapat mengubah adalah kita!

    ReplyDelete