Followers

Sunday, October 2, 2011

Pasang Lensa DSLR pada iPhone

Perkembangan teknologi semakin hari semakin canggih. Dengan kepantasan teknologi yang semakin maju, sesuatu yang kita fikirkan mustahil, kini menjadi kenyataan.



Mungkin ramai yang tidak sedar atau langsung tidak tahu akan kewujudan sebuah lagi peranti yang membolehkan lensa DSLR boleh dipasang pada telefon bimbit iPhone. Anda mungkin boleh bayangkan bagaimana rupa bentuk telefon bimbit iPhone 3Gs atau iPhon4 anda bila disambungkan dengan lensa DSLR 70-200mm. Tentu menarik bukan.



Adapter yang didatangkan dengan casing aluminium yang boleh disambung dengan lensa Nikon atau Canon membolehkan pengguna memasang lensa sudut lebar, telephoto dan lensa micro. Hanya lensa jenis lama yang mempunyai aperture ring sesuai dipasang untuk membolehkan pengguna melaras aperture (f) yang dikehendaki.

Selain kehilangan 1 atau 2 f stop (mengakibatkan kecerahan kurang), imej yang ditangkap adalah terbalik disebabkan ketiadaan cermin pantulan seperti yang terdapat pada camera DSLR. Namun pengguna tidak perlu risau kerana masalah ini mudah diatasi semasa proses editing dilakukan. Bagaimanapun gambar yang dihasilkan masih tidak menyamai kualiti gambar yang diambil menggunakan kamera DSLR disebabkan saiz sensor telefon bimbit agak kecil berbanding DSLR.

Bagi mereka yang inginkan kelainan pada telefon bimbit iPhone, peranti ini adalah jawapanya namun harus diingat harga adapter ini mungkin menyamai lensa Nikkor 50mm f1.4 D.

Post Berkaitan



Widget by [ Tips Blogger ]

0 comments:

Post a Comment