Followers

Sunday, November 29, 2009

Jornah Mozihim masih berpengaruh di Matunggong

Ketika duduk minum di kedai kopi pekan Sikuati, bisik-bisik mengenai pilihan raya yang akan datang mula kedengaran. Walaupun PRU13 masih jauh, namun sudah ada segelintir masyarakat kita di Matunggong telah mula membicarakan topik pilihanraya. Ini mungkin terdorong oleh khabar yang bertiup kencang Dr. Jeffery telah pun menghantar permohonan kepada ROS untuk mendaftarkan parti barunya.

Mesyuarat di kedai kopi yang tidak mempunyai agenda itu turut menyebut beberapa nama pemimpin politik Matunggong yang mungkin akan bertanding pada PRU13 nanti. Dari perbualan mereka, saya sempat mendengar seorang dua yang duduk di sebelah meja saya menyebut nama Jornah Mozihim, bekas Adun Matunggong yang digugurkan dari senarai calon disaat akhir sehari sebelum penamaan calon pada PRU12 lalu.

Apa yang menarik perhatian saya, pengaruh mantan wakil rakyat Matunggong ini masih kuat. Masih mempunyai ramai penyokong walaupun tidak lagi menjadi wakil rakyat. Ternyata usaha Jornah Mozihim untuk cuba membawa perubahan kepada Matuggong dihargai oleh rakyat Matunggong. Penubuhan Koperasi Matunggong Berhad (KMB) merupakan antara usaha Jornah Mozihim kearah mewujudkan sumber ekonomi rakyat matunggong yang sebilangan besar penduduknya bergantung kepada sektor pertanian sebagai punca pendapatan utama.

Ada juga suara-suara nakal yang mahukan Jornah Mozihim dicalonkan semula pada PRU13 nanti bagi membolehkan beliau meneruskan agenda yang telah dirancang sebelum beliau digugurkan dari bertanding jika kesilapan dimasa lalu iaitu melantik adiknya sendiri sebagai PKR tidak akan berulang lagi.

Saya dapat mengambil kesimpulan walaupun perbualan itu cuma cakap-cakap kosong di kedai kopi, namun apa yang jelas rakyat Matunggong benar-benar mengkehendakan seorang pemimpin yang mempunyai misi dan visi untuk membawa matunggong keluar dari kepompong kemiskinan.


Post Berkaitan



Widget by [ Tips Blogger ]

1 comment:

  1. Tapi apa perkembangan Koperasi Matunggong Berhad sekarang..mcm senyap ja tu? itu tanam Jatropha apa macam?

    ReplyDelete