Followers

Friday, October 16, 2009

Bagaimana membuat logo pada alamat URL

Mungkin bagi anda yang baru berjinak-jinak dalam bidang blogging sudah tentu anda masih samar-samar berkenaan dengan istilah Favicon atau Favourite Icon. Favicon adalah ikon mini yang terdapat pada alamat URL blog atau website anda. Kurang puas hati dengan logo atau ikon asal, anda boleh mengubah logo tersebut bergantung kepada citarasa anda, samada anda meletakan photo kegemaran anda atau logo yang anda buat sendiri seperti yang anda lihat pada screen shot dibawah.



Sebenarnya banyak kaedah yang biasa dibuat untuk meletakan logo pada URL. Laman-laman percuma telah disediakan seperti:-http://www.favicongeneratorcom, http://favicon.com, http://html-kit.com/favicon dan banyak lagi. Bagaimanapun anda boleh membuat logo sendiri bergantung kepada citarasa anda. Bagi anda yang memang otai menggunakan peisian Adobe Photoshop atau perisian grafik lain, anda boleh mencipta logo sendiri untuk dijadikan sebagai ikon mini pada alamat URL blog anda seperti contoh di atas.

Ok. Kalau anda dah bersedia, ikuti langkah-langkah mudah berikut:
1. Sediakan photo atau logo yang telah anda cipta. Kemudian edit image tersebut menggunakan Adobe Photoshop atau perisian grafik lain. Ubah saiz image kepada 16x16 piksel. Sebaiknya image atau photo yang ada hendak jadikan sebagai ikon mestilah terang dan jelas.

2. Upload logo atau photo yang telah anda pilih ke laman http://photobucket.com

3. Copy alamat URL image anda yang telah anda simpan pada photobucket. Kalau anda ragu-ragu, simpan dulu alamat URL yang ada copy tadi pada notepad.
4. Copy kod HTML di bawah ini:

<link href='http:// alamat url image anda' rel='shortcut icon'
type='image/x-icon'/>

5. Tukar kod HTML berwarna merah dengan alamat URL image yang telah anda simpan pada notepad tadi.
6. Login ke Blog anda. Klik halaman Layout, Masuk ke halaman Edit HTML. Cari kod HTML ini </head> pada template blog anda. Jangan lupa klik expand HTML Jika sukar untuk menemukan kod ini. Tekan butang F3 pada papan kekunci.
7. Letakan kod HTML yang telah anda buat tadi (langkah 4) tepat di atas kod </head>

8. Klik butang Save Template....Selesai.

Selamat mencuba..

Post Berkaitan



Widget by [ Tips Blogger ]

0 comments:

Post a Comment