Followers

Friday, October 23, 2009

Daftar semula Usno sebagai sebuah parti politik

Cuba anda lihat petikan-petikan dibawah ini. Beberapa artikel mengenai parti USNO yang telah diasaskan di Kudat oleh Bapa Kemerdekaan Sabah Tun Datu Mustapha Datu Harun pada 1961 dan dibubarkan pada tahun 1991 bagi memberi laluan kepada UMNO untuk berkuasa di Sabah.

USNO minta KDN tidak gantung pendaftaran parti

KOTA KINABALU 19 Okt. - Pertubuhan Kebangsaan Bersatu Sabah (USNO 2006) meminta Kementerian Dalam Negeri tidak menggantung keputusan untuk meluluskan pendaftaran semula parti itu.

Presiden Penaja USNO 2006, Perais Sharif Baba berkata, ini kerana bekas ahli-ahli USNO yang masih tidak menganggotai mana-mana parti sudah menunggu keputusan itu selama dua tahun.

"Pihak kami sudah menemui Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar baru-baru ini, dan beliau memberi jaminan akan meluluskan pendaftaran semula USNO dengan nama USNO 2006.

"Bagaimanapun sehingga hari ini, kami masih belum menerima sebarang keputusan dan pihak kementerian seolah-olah menggantung keputusan itu tanpa sebab" katanya kepada Utusan Malaysia, di sini semalam.

USNO yang merupakan parti politik kedua di Sabah, diasaskan pada 1961 di Kudat oleh Bapa Kemerdekaan Sabah merangkap Ketua Menteri Sabah yang ketiga, Tun Datu Mustapha Datu Harun.

Parti berkenaan dibubarkan pada 1991 untuk memberi laluan kepada UMNO bertapak di negeri ini dan kira-kira 90 peratus ahli USNO menyertai UMNO selepas itu.

Perais yang juga bekas Setiausaha Pergerakan Pemuda USNO berkata, permohonan mendaftarkan semula USNO sudah dimulakan sejak 2006 tetapi ditolak permohonannya pada 2 Julai 2008.

Sumber: http://www.utusan.com.my

AYUH... TINGGALKAN UMNO SABAH!

Saya ingin menarik perhatian saudara-saudari terhadap nasib malang yang menimpa Bekas Ahli-Ahli USNO Sabah, berbagai cara dan bentuk gerak kerja telah dilalukan oleh Rakyat Sabah, khasnya mantan Pemimpin-Pemimpin USNO bagi mengembalikan Perjuangan Parti Kemerdekaan Sabah, Parti USNO atau United Sabah Nasional Organisation kembali ke Sabah. Namun permintaan ini terus ditolak oleh Pihak Pendaftar Pertubuhan Malaysia (R.O.S) tanpa memberi alasan.

Sejarah Penubuhan USNO semula telah diusahakan oleh banyak pihak di Sabah, namun dipandang sepi dan diperlekehkan oleh pihak tertentu, bahkan setiap kali ahli USNO dan Generasi Pimpinan muda pelapis USNO berjuang untuk mendaftarnya, dolak-dalik, seribu alasan dibuat oleh pihak ROS bagi melambatkan Pendaftarannya dengan tujuan untuk menghalang dan menolaknya.

Persoalannya apakah Rakyat Sabah tidak berhak untuk menubuhkan Parti dan perjuangannya sendiri? Perlukah mereka terus untuk mematuhi kehendak pihak yang berkuasa dalam Kerajaan bagi melupakan saja Perjuangan Parti Kemerdekaan ini seolah-olah dipaksa untuk duduk diam dalam rumah sendiri tanpa berbuat sesuatu.

Beberapa kumpulan Pejuang Bangsa Sabah-USNO (PBS-USNO) telah cuba untuk menghidupkan semula semangat juang USNO (Parti Kemerdekaan) bagi negeri Sabah ini supaya dapat dibenarkan semula dalam arena politik negara namun semua usaha ini terus gagal atau pendek kata digagalkan oleh orang yang pernah diberikan jasa olehnya.

Semua kegagalan ini adalah berpunca daripada alasan dan teori bahawa USNO boleh memecahkan UMNO di Sabah serta ditakuti akan menjejaskan agenda UMNO di negeri Sabah untuk terus berkuasa tanpa saingan dari parti Bumiputera lain.

USNO mesti dimatikan, USNO mesti dikuburkan supaya tidak boleh menuntut Haknya dalam konsep ’Sharing Power’ dalam kerajaan Barisan Nasional di Sabah, supaya tidak dapat menyuarakan ‘HAK’nya dalam ‘Perjanjian Malaysia’ yang didasari ‘20 Perkara.’

Dengan mematikan dan menguburkan USNO, UMNO boleh mengawal kerajaan Sabah secara mutlak dari pusat hingga ke akar umbi rakyat Sabah, tanpa parti-parti Komponen Sabah yang lain seperti PBS, UPKO, PBRS dan LDP kerusi komponen ini mesti dipastikan tidak mencapai 50% suara atau ½ jumlah ADUN di dalam Dewan Undangan Negeri Sabah.

sumber: http://www.sabahkini.net

REALISASIKAN USNO MELALUI PBS

Saudara Pengarang,

SAYA amat tertarik idea penubuhan USNO semula. Tetapi kita perlu akui kesukaran yang kita hadapi untuk mendaftarkan kepada pihak ROS memang amat perit. Saya mencadangkan pihak saudara perlu mendapatkan sokong parti PBS yang pada pendapat saya merupakan regu terbaik di kalangan parti tempatan lain.

Hanya gabungan USNO-PBS saja yang mampu menambat minat penduduk Sabah, kerana para pemimpin asalnya sahaja sanggup mengorbankan parti demi keamanan rakyat Sabah dan saya beranggapan, sudah sampai masanya rakyat Sabah perlu mentadbir dan menentukan perjalan kemajuan anak bangsa sendiri.

Sudah cukup lama kita dicucuk hidung dan pemimpin Kerajaan Sabah sekarang hanya menurut percaturan UMNO sehinggakan Sabah menjadi negeri termiskin di Malaysia.

Saya cukup mencemburui rakyat Sarawak dan mungkin kita perlu mencontohi mereka kerana berani menentang kedatangan UMNO.

sumber: http://www.sabahkini.net

Ini hanya sebahagian artikel yang mengesa agar Usno didaftrkan semula sebgai sebuah parti politik selepas dibubarkan.


Post Berkaitan



Widget by [ Tips Blogger ]

0 comments:

Post a Comment