Followers

Thursday, January 14, 2010

Terima kasih Tuan Guru Niz Aziz

Penganut agama kristian di negara ini merasa terharu diatas lawatan yang dibuat oleh Mursydul Am Pas Tuan Guru Datuk Nik Aziz (TGNA) di beberapa buah gereja di kuala lumpur sebagai menunjukan rasa simpati terhadap penganut kristian di negara ini susulan dari beberpa insiden siri serangan ke atas beberapa buah gereja di negara ini, walaupun lawatan itu mungkin mengundang pelbagai reaksi dan presepsi dari pelbagai pihak.

Tuan Guru Nik Aziz menyifatkan lawatanya ke gereja-gereja yang terbakar kerana dikhianati, umpama menziarahi orang yang sakit.

Kesediaan Nik Aziz membuat lawatan di gereja-gereja berkenaan kalaupun mungkin disalah anggap oleh segelintir masyarakat, namun sikap pemimpin Pas itu perlu diberi penghormatan khususnya penganut kristian di negara ini tanpa mengira ideologi politik. Keikhlasan beliau membuat lawatan di beberapa gereja dilihat mampu memulihkan tanggapan serong masyarakat terhadap agama islam terutama penganut kristian di negara ini sekalipun ada yang mengatakan lawatan beliau lebih kepada meraih sokongan masyarakat bukan islam di negara ini.

Sebelum ini Menteri Besar Kelantan itu pernah melawat kuil hindu dan buddha di Tumpat suatu ketika dulu. Ini menggambarkan sikap beliau sebagai seorang pemimpin islam yang benar-benar cintakan keamanan dan perpaduan antara kaum dan agama di Malaysia. Menurut TGNA lawatan tersebut secara tidak langsung dapat menterjemahkan keindahan agama islam kepada golongan bukan islam.

Masyarakat kristian di Sabah mengucapkan terima kasih kepada TGNA


Post Berkaitan



Widget by [ Tips Blogger ]

0 comments:

Post a Comment