Followers

Friday, September 11, 2009

Bina blog sendiri di Blogger.com

Membina blog sendiri bukanlah sesuatu yang sukar bagi mereka yang sudah mahir dalam bidang ini. Namun saya kira masih ramai di luar sana yang belum tahu bagaimana membina blog sendiri. Sejak akhir-akhir ini kewujudan blog umpama cendawan tumbuh selepas hujan, walaubagaimanapun seperti yang saya katakan tadi masih ramai yang berminat untuk membina blog sendiri tetapi disebabkan kekurangan pengetahuan dan dihambat dengan kekurangan waktu untuk belajar maka hasrat untuk membina blog sendiri tidak pernah kesampaian. Disini saya akan tunjukan bagaimana membina blog sendiri dengan cara yang amat mudah, semudah ABC. Saya tidak mengatakan yang saya mahir dalam bidang ini kerana saya pun baru juga belajar dan terus membina blog sendiri dan akhirnya terciptalah blog 'Matunggongkini.blogspot.com' walaupun tidaklah sebaik mana.

Sebenarnya terdapat dua kategori blog yang boleh anda bina iaitu blog berbayar dan blog percuma. Tapi dalam ruangan ini saya akan tunjukan secara ringkas bagaimana mencipta blog percuma, bila anda sudah mahir membina blog dan berhasrat untuk mencuba blog berbayar pula, terserahlah kepada anda.Blog percuma adalah blog yang menyediakan hosting dan domain secara percuma. Antara blog percuma yang paling popular adalah Blogger.com dan Wordpress.com.

Dalam tutorial ringkas ini saya memilih Blogger.com kerana selain popular, ia juga amat mudah digunakan. Sebelum mencipta blog, anda harus membuat persediaan tentang nama blog dan alamat blog yang sesuai menurut kehendak anda.

Sebagai langkah pertama, anda haruslah mendaftar akaun Gmail anda. Langkah seterusnya adalah mendaftar akaun blogger. Ikuti langkah-langkah dibawah..


1. Daftar akaun Gmail

Klik ini:- www.Gmail.com

2. Daftar akaun Blogger

Klik ini:- www.blogger.com



3. Mengisi maklumat pada borang pendaftaran

Isi maklumat pendaftaran dengan lengkap, masukan email iaitu Gmail yang anda buat sebelum ini, password dan nama yang dipaparkan pada blog anda nanti. Setelah selesai mengisi borang pada bahagian ini, klik continue



4. Namakan blog anda

Dalam ruangan ini, anda hanya perlu meletakan nama blog anda dalam ruangan yang telah disediakan. Sebagai contoh saya telah meletakan 'matunggongkini' pada bahagian blog title. Dalam ruangan blog address pula, anda cuma perlu meletakan URL yang ada rasa sesuai untuk blog anda. Bagamanapun bergantung samada URL atau alamat blog anda masih belum dimiliki oleh pengguna lain atau sebaliknya. Namun blogger menyediakan URL cadangan. Klik Continue



5. Memilih template

Klik pada ruang template yang anda kehendaki kemudan klik continue.





sekarang anda telah pun berjaya menghasilkan sebuah laman blog. Mudah kan? Apa yang anda perlu lakukan seterusnya adalah membuat satu artikel atau memuatkan gambar dan sebagainya dalam blog pertama anda.

6. Tulis artikel dan hantar

Kini tibalah masanya anda menulis sebarang artikel yang ada fikir sesuai. Blog yang telah anda hasilkan sebenarnya bukan saja sebagai ruang untuk menulis artikel tetapi boleh dimanfaatkan sebagai alat untuk menjana pendapatan sampingan.




Semoga tipis membina blog sendiri ini walaupun cukup ringkas diharapkan dapat membantu anda yang benar-benar belum mengenali blog. Selamat mencuba.

Post Berkaitan



Widget by [ Tips Blogger ]

0 comments:

Post a Comment