Followers

Thursday, September 24, 2009

Replika buah kelapa di pekan Tomborungus akan digantikan dengan replika buah kelapa sawit?

Masyarakat Kudat terpaksa menerima hakikat bahawa replika buah kelapa yang dibina berhampiran pentas terbuka pekan Tombarungus akan digantikan dengan replika buah kelapa sawit.

Replika buah kelapa ini sering kali mendapat kunjungan para pelancong tempatan dan luar negara dan amat sinonim dengan perayaan pesta kelapa yang diadakan setiap tahun di daerah ini. Seperti daerah-daerah lain di Sabah. Replika buah kelapa yang berdiri megah bagi menggamit para pelancong berkunjung ke daerah ini, merupakan mercu tanda daerah Kudat sebagai pengeluar produk kelapa di Sabah. Namun apa yang membimbangkan kita, aktiviti penanaman kelapa sawit yang semakin hari semakin mendapat sambutan para pekebun di daerah ini dikhuatiri akan menjejaskan tanaman kelapa jika pihak-pihak berkenaan telah ketandusan usaha kearah memulihkan keyakinan para pekebun agar penanaman semula kelapa dapat dilakukan dengan segera.




Mercu tanda -replika buah kelapa menjadi kebangaan masyarakat daerah Kudat

Menyedari hakikat ini mungkin pihak-pihak yang berwajib harus melakukan sesuatu bagi mengatasi masalah ini dari menjadi kenyataan. Atau kita terpaksa mengadakan pesta kelapa sawit setiap tahun jika tanaman kelapa sawit menguasi kawasan tanaman kelapa di daerah ini. Usaha sesetengah pihak mempelbagaikan produk dari bahan asas kelapa, seperti minyak kelapa dara yang semakin mendapat sambutan bukan saja di negara kita Malaysia malah turut mendapat perhatian di luar negera patut dipertingkatkan.

Post Berkaitan



Widget by [ Tips Blogger ]

0 comments:

Post a Comment