Followers

Monday, December 14, 2009

Slogan 1Malaysia di Matunggong

Mengimbau kembali sejarah politik Sabah, kadang-kadang saya tersenyum sendiri walaupun perasaan bercampur-baur antara sedih, kesal dan segala macam perasaan lagi. Saya benar-benar merasa bimbang jika parti politik berasaskan kaum semakin menjadi tren di Sabah. Rakyat Malaysia di Sabah negeri di bawah bayu ini sejak dulu telah bersatupadu tanpa batasan etnik dan anutan agama. Mungkin kita masih ingat bagaimana persefahaman antara kaum di Sabah sejak kerajaan USNO, Berjaya dan PBS memerintah negeri Sabah begitu harmoni suatu ketika dulu. Istilah pengundi bumiputera Islam, bumiputera bukan islam, Cina, India dan sebagainya masih belum digunakan untuk memisahkan rakyat Sabah kepada kelompok-kelompok tertentu hatta di zaman pemerintahan USNO sekali pun.

Di Matunggong umpamanya, persahabatan antara kaum bumiputera terjalin erat sejak sekian lama. Kaum Ubian, Bajau, Iranun dan Rungus malah kaum cina sekali pun boleh duduk semeja. Boleh berbincang apa saja topik. Bahkan terdapat segelintir kaum cina di kampung Matunggong, misalnya telah pun beranak cucu dan membesar dikalangan penduduk kampung Matunggong yang majoriti penduduknya terdiri dari suku kaum Rungus.

Saya pernah menyertai rombongan wakil rakyat PBS Matunggong ketika membuat lawatan di kampung Sebayan semasa era kegemilangan PBS dulu. Saya cukup kagum melihat betapa eratnya hubungan silaturahim antara penduduk kampung yang terdiri daripada suku kaum Rungus dan Bajau di sana. Mereka benar-benar umpama bersaudara walaupun berlainan bangsa dan pegangan agama. Jika tidak bertanya, saya mungkin tidak dapat membezakan mana satu berbangsa Bajau dan mana satu pula berbangsa Rungus, kerana kebanyakan penduduk kampung Sebayan boleh bertutur kedua-dua bahasa Bajau dan Rungus dengan fasih.

Di Sabah sebenarnya slogan 1Malaysia telah lama dipraktikan. Penduduk asal sabah tidak pernah bermusuhan. Kalaupun pernah terjadi pertumpahan darah, rakyat Sabah terpaksa berbuat demikian untuk mempertahankan kampung atau daerah masing-masing dari serangan musuh. Itu pun pernah berlaku sebelum negara mencapai kemerdekaan. Sebelum undang-undang dikuatkuasakan.

Rakyat Sabah yang pernah melalui kehebatan pemimpin terdahulu, sudah pasti amat merindui keadaan ini dan harapan kita suatu hari nanti ada titik pertemuan agar keharmonian antara suku kaum di Sabah kembali pulih seperti dulu dan jurang yang memisahkan hubungan rapat antara kaum di Sabah yang umpama retak menanti belah tidak akan berpanjangan.


Post Berkaitan



Widget by [ Tips Blogger ]

0 comments:

Post a Comment